[Blog Richard Otto] Ruim 30 jaar geleden werd er door diverse Europese publieke omroepen, waaronder ARD, RTE en NOS de zender Europa TV opgezet. Een succes werd het niet, gewoonweg omdat er geen urgentie was. Na enkele maanden was het budget van tientallen miljoenen weggesmolten en ging het hoofdkantoor van de omroep in Hilversum dicht. Anno 2018 is het televisielandschap totaal veranderd en is de nood om samen te werken wel hoog.
De start van commerciële televisie (RTL/1989) had flinke impact op het medialandschap, maar vooral door de opkomst van online videoplatformen, waarbij de aandacht van de traditionele tv-kijker is gefragmenteerd, laat zien dat een nieuwe visie voor Nederlandse broadcasters noodzakelijk is.
Verschillende internationale contentplatformen, waaronder Amazon, Facebook, Youtube en Netflix weten steeds meer de aandacht van de Nederlandse kijkers te trekken en in hun online ecosysteem vast te houden.
Verder kijken
In diverse Europese landen zijn nu tussen publieke en commerciële zenders initiatieven gestart om te komen tot een gezamenlijk videoplatform om te kunnen concurreren tegen de Amerikaanse contentgiganten. Geheel vlekkeloos lopen deze samenwerking overigens nog niet. Omroepen hebben geen eenduidige visie op de toekomst en soms moeite om over hun eigen belang heen te stappen. Een omarming van een andere omroeporganisatie, die vaak decennia lang je voornaamste concurrent is geweest, voelt vaak ook wat ongemakkelijk. Omroeporganisaties dienen in deze tijden zelfs verder te kijken dan alleen eventuele samenwerkingen met hun lokale concurrenten. In sommige gevallen gebeurt dit overigens al jaren. Diverse Engelse documentaires, Duitse krimi’s, Zweedse jeugdprogramma’s en Belgische kindershows zijn al op Nederlandse televisiezenders te bekijken. Meestal gaat het hier over verkopende en kopende partijen in plaats van echte intensieve samenwerkingen en gezamenlijke formats. Lokale contentpartijen kijken dikwijls gewoonweg naar de hoogste bieder en zijn niet vaak nog niet bezig met lange termijn partnerships. In veel gevallen is de hoogste bieder een internationaal superplatform, zoals Netflix die de documentairereeks Life (BBC) heeft gekocht.
Good content is still king
Veel (legale een illegale) geüploade omroepcontent van bijvoorbeeld de NPO scoort goed op Youtube. Uit onderzoek bleek bijvoorbeeld dat 3 uit de top 10 meest bekeken Youtube-video’s van de NPO afkomstig waren. De top 10 van meeste bekeken Youtube video’s in Nederland in 2017 bestond bijvoorbeeld uit Lubach (VPRO), #BOOS (BNNVARA) en StukTV (RTL). Ondanks de vaak beperkte inkomsten en de grote ‘rev share’ van Youtube lijkt content op internationale platforms ook veel (bereik)voordelen te hebben. We zien echter een tendens dat de meeste internationale platformen zelf ook content gaan maken. Deze zullen veelal een prominente rol krijgen op hun platforms. Dit is nu al goed terug te zien bij de Originals-content op Netflix. Netlflix investeert dit jaar acht miljard in content. 85% van die acht miljard gaat naar eigen content (Originals) en van de 700 Original TV-shows zijn er slechts 80 ‘non-English production from outside US’ (11%). Een strategie voor Nederlandse omroepen om geld te verdienen door de verkoop van content aan Netflix lijkt op korte termijn lucratief, maar op de lange termijn is deze zeer onzeker en vooral zeer risicovol.
Netflix killer
De 8 miljard die Netflix dit jaar in content investeert lijkt een astronomisch bedrag, maar de commerciële en publieke omroepen in Europa geven een veelvoud aan content uit en door intensievere samenwerking kan hier veel meer voordeel uit gehaald worden. Alleen al de BBC haalt in totaal al jaarlijks 5,5 miljard euro binnen. Door intensievere samenwerking tussen Europese omroepen op gebied van platform en content is het voor de mediaorganisaties mogelijk om een ‘Netflix-killer’ te ontwikkelen.
AV Industrie
De tijd dringt echter. Internationale contentreuzen zijn op overnamepad en steeds meer Nederlandse formats zullen onder hen gaan vallen. Dit bemoeilijkt de discussie in hoeverre lokale content van commerciële als de publieke omroepen een zowel onderscheidende als toegevoegde waarde voor de Nederlandse consument hebben. In diverse landen initiëren nu diverse omroepen om samen te werken om een gezamenlijke vuist (en alternatief) te bieden tegenover de nieuwe internationale contentgiganten. Om de Europese AV-industrie gezond te houden zou er nu al nagedacht moeten worden om een Pan Europees platform te creëren voor content van alle Europese omroeporganisaties. Europese samenwerking wordt snel gezien als bureaucratisch en onflexibel. Complexe contentrechten en het EuropaTV-debacel uit het verre verleden bieden ook niet direct een positief perspectief op de toekomst. Toch kan Europese samenwerking tussen commerciële en publieke omroeepen op gebied van techniek (platform), de financiering van grote producties en het delen van content (oa documentaires en reportages) veel voordeel bieden om beter bestand te zijn tegen internationale contentplatforms.
Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.
6 jaar verder en onbekend of er iets met dit idee gedaan is. Om meer over EU en Europees nieuws te weten moet ik Euronews kijken -dat overigens wekelijks ’n erg goed programma maakt over fakenews- maar dat niet Nederlands gesproken/vertaald/oondertiteld op tv komt, wat ’n nadeel is omdat in berichtgeving details belangrijk zijn en die worden in taal uitgedrukt.
Er zijn projecten gestart -met veel participanten: geen Nederlandse – daar horen we hier niks van tenzij er specifiek naar gezocht op internet.
Heb NPO al eens gevraagd waarom die niet meedoet met Europese projecten, geen reactie.
ondertussen is half NL abonnee van USA-netwerken?? hoe slecht is dat?