Het aantal met internet verbonden tv’s in Nederlandse huishoudens stijgt verder en het gebruik van betaalde online videodiensten wint aan populariteit. Dat blijkt uit de Media Standaard Survey (MSS) door onderzoeksbureau Kantar in opdracht van SKO.
Het onderzoek gaat over het tv-gebruik in Nederland over de eerste helft van dit jaar, met daarin de ontwikkelingen van het bezit en het gebruik van apparatuur in de Nederlandse huishoudens. Het smartphone bezit stijgt verder naar 89% onder Nederlanders (13+), het bezit van één of meerdere televisies in huishoudens blijft met 96% stabiel. Het aantal huishoudens met internettoegang via de tv neemt verder toe: van 42% naar 46%.
Digitale televisie is in 89% van de Nederlandse huishoudens aanwezig. De analoge ontvangst daalt verder naar 13%. Een op de drie Nederlandse huishoudens (34%) gebruikt minimaal wekelijks een betaalde online videodienst zoals Netflix en Videoland. Een half jaar eerder was dit nog 31%.
Bijna 48% van de Nederlandse huishoudens start wel eens een streamingdienst op. Dat was één jaar geleden nog 40%. Bij huishoudens met kinderen tussen de nul en zeventien jaar oud worden streamingdiensten nog vaker gebruikt. Daar start 49% van de huishoudens minstens eens per week zo’n dienst op.
Bron: Stichting KijkOnderzoek
Geef als eerste een reactie