Studenten uit heel Nederland nemen plaats aan picknicktafels in de tuin van het pand aan het Bob Spaaklaantje op het Hilversumse Media Park. Ondanks dat het hartje zomer is, nemen jongeren deze woensdag deel aan de Mediastages SummerSchool ter voorbereiding op een stage in medialand, om te netwerken of om iets te leren. “Jongeren zijn snelheid vlogs gewend.”
Bedrijf Mediastages organiseert deze zomerschool voor het eerst. “Dit idee ligt er al langer. Talpa wilde ook iets soortgelijks doen. Ik dacht: hup, we doen het”, zegt directeur Monique Amse van Mediastages. Ze is tevreden met de opkomst. “Er zijn 63 studenten. Ze komen overal vandaan, leuk. En ze zijn gemotiveerd. Komen toch met dertig graden.” De jongeren kunnen twee keer een masterclass volgen. Het aanbod is uiteenlopend. Van social media verslaggeving tot format-ontwikkeling van televisieprogramma’s. Amse: “De professionals die de lessen geven, waren gemakkelijk te vinden. Ze krijgen er geen geld voor, maar voor hen is het ook een unieke kans in contact te komen met potentiële stagiairs.” Bedrijven betalen Mediastages om hun stagevacatures op de site van Mediastages te laten plaatsen. “Daar betalen we deze dag ook van”, zegt de directeur.
Student Debbie van den Eeden (24) studeert Communicatie in Amsterdam. In september begint ze met haar scriptie. “Stage hoef ik niet meer. Ik ben hier omdat ik vrije tijd heb en wat meer wil weten over format-ontwikkeling.” Communicatiestudent Fleur Prince (19) uit Den Haag heeft al een stage bij Universal Pictures in Amsterdam. “Ik ga me bezighouden met marketing en online content. Vandaag wil ik wat leren over videomontage.” Na een traktatie van belegde broodjes verplaatsen de studenten zich naar de lokalen. Video-editor Martijn Enkelaar geeft college over montage. “Ik ben geen leraar, dus dit is spannender voor mij dan voor jullie.”
Al twintig jaar lang monteert hij materiaal voor televisieprogramma’s, speelfilms en nieuwsitems. “Ik was een keer voor de NOS aan het werk. Om kwart voor acht hoorden we dat ons item in het achtuurjournaal kwam. Ik had dertien minuten voor de montage. Was wel op tijd af. We zonden live vanuit de bus uit.” Enkelaar is enthousiast over zijn vak. “Je bent het verlengde van een regisseur en je kunt je creativiteit kwijt.”
De editor monteert ook vlogs van bedrijf Achmea: “Personeelsleden maken zelf filmpjes en ik maak er dan wat leuks van.” Hij laat een vlog zien over etiquette op de werkvloer. “Wat valt jullie op?” “Jump cuts”, zegt een student. “Wat is dat?”, vraagt een ander. Enkelaar: “Dan monteer je twee filmbeelden achter elkaar waarin je hetzelfde ziet, maar dan is er een hap uit. Het beeld springt dan. In het journaal betekende dat vroeger ontslag, haha. In deze vlog leidt het niet af, het maakt het filmpje sneller. Jongeren zijn snelheid van vlogs gewend.” Boyd Veraart uit het Brabantse Zegge: ,,Leuk dat ze deze dag organiseerden. Ik was net bij de les social media. Had wel wat meer inhoudelijk willen leren over posts.”
Geef als eerste een reactie