XS2Content lanceert AI Video Avatar om overheidsinformatie toegankelijk te maken

De GGD van de Gemeente Amsterdam bemerkte dat de vaccinatiegraad in sommige stadsdelen achterbleef. door oa beperkte geletterdheid en anderstaligheid. De gemeente Amsterdam sis daarom een samenwerking aangegaan met de Hilversumse AI-startup XS2Content. Dit project richt zich op het gebruik van laagdrempelige videocontent naast traditionele tekst om effectief te communiceren met mensen die minder comfortabel zijn met het lezen in het Nederlands en daarmee de toegankelijkheid van digitale content te vergroten.

Onderzoek toont aan dat video een goede manier is om informatie laagdrempelig over te brengen*. Het opnemen van een video is doorgaans echter duur en tijdrovend.

* Mensen onthouden 80% van wat ze zien, 20% van wat ze lezen en 10% van wat ze horen. Video zorgt voor 70-80% informatieoverdracht die beklijft. Geschreven tekst maar 40-50% en bij spraak nog minder dan 30%.

Bron: Entertainment Education: Voorlichting die de doelgroep echt pakt | ICT&health | Het innovatieplatform van de zorg. Voor de zorg. (icthealth.nl)

De doelstellingen van het project waren ambitieus maar duidelijk: het stroomlijnen van het automatische videocreatieproces, het transformeren van gezondheidsinformatie naar toegankelijke videoformaten voor zowel desktop, laptop, tablet en smartphpone en het zorgen voor een brede verspreiding via sociale media en webplatforms. Als een essentieel onderdeel van het Europese CommuniCity-project hebben belanghebbenden, waaronder onderzoekers, vertegenwoordigers van de gemeente Amsterdam, gezondheidswerkers en de doelgroepen, samengewerkt in co-creatie-inspanningen. In het bijzonder hebben mensen uit de doelgroepen de video’s bekeken en geholpen met het kiezen van de uiterlijkheden en stemmen van de video avatars die gebruikt zouden worden.

De eerste onderzoeksresultaten van deze Amsterdamse pilot zijn veelbelovend, met een positieve ontvangst van de videocontent door de doelgroep, wat de effectiviteit van videocontent in het overbrengen van cruciale gezondheidsinformatie benadrukt. Ondanks enkele uitdagingen zoals tijdsbeperkingen en budgetlimieten, heeft de pilot significante stappen gemaakt in de ontwikkeling van een hulpmiddel dat in staat is meertalige videocontent te leveren, aangepast aan diverse gemeenschappen.

Voor deze pilot is een specifieke informatiepagina gekozen met vaccinatie-informatie. Op de pagina draait een widget, waar de doelgroep kan kiezen uit drie talen: Nederlands, Engels en Arabisch. Voor andere gemeentelijke informatiepagina’s is de widget en de avatar uit te breiden naar 30+ talen, waaronder Duits, Oekraïns, Turks, Chinees, Pools en Spaans en Somalisch.

Met het oog op de toekomst ligt de focus op het verfijnen van het hulpmiddel op basis van gebruikersfeedback, met plannen om het nut uit te breiden naar bredere gezondheidsgerelateerde initiatieven. Het succes van deze pilot benadrukt het potentieel van AI-gestuurde oplossingen in de communicatie over volksgezondheid en overheids informatie in de breedste zin van het woord.

De widget met avatars is hier te bekijken.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*