Banijay Benelux, de thuishaven van diverse contentproducenten, en Breda University of Applied Sciences (BUas) hebben de handen ineengeslagen om innovatie in de mediawereld te stimuleren. Als start van deze interactieve samenwerking, heeft Banijay Benelux 30 studenten van de Master Media Innovation (MMI) uitgedaagd om innovatieve concepten te bedenken voor de programma’s: Hunted (SimpelZodiak), Big Brother (EndemolShine Nederland) en LEGO Masters (EndemolShine Nederland).
Onlangs vonden de eindpresentaties plaats van de zes groepen (inter)nationale studenten. De gepresenteerde concepten varieerden van een virtueel Big Brother-huis in Roblox, een alternatieve sociale media-ervaring en Alternate Reality Game (ARG) voor Hunted, tot het transformeren van je eigen buurt in LEGO. Het winnende team bedacht een concept om de bestaande thuisopdracht van LEGO Masters nog interessanter te maken voor de doelgroep GenZ en als extra toevoeging presenteerden ze een AI-tool die foto’s direct omzet naar LEGO-bouwwerken.
Daarnaast is het lectoraat Digital Media Concepts een Virtuele Internationale Samenwerking (VIS) gestart, waarbij MMI studenten, Creative Business studenten van BUas en meer dan 80 internationale Immersive Game studenten van Queensland University of Technology (QUT, Australië) betrokken zijn. In deze internationale samenwerking gaan de studenten gezamenlijk aan de slag met het ontwerpen en ontwikkelen van innovatieve VR of AR games rondom de eerder genoemde programma’s (inclusief MasterChef).
Sil Geurtsen, Hoofd Programma Ontwikkeling bij EndemolShine Nederland: “De creativiteit en innovatieve denkwijze van de BUas-studenten zijn een bron van inspiratie voor ons. De gepresenteerde concepten zijn niet alleen vernieuwend en inspirerend, maar bieden ook waardevolle inzichten voor onze programma’s. De kracht van games en data om nieuwe doelgroepen te bereiken helpen om onze programma’s nog aantrekkelijker te maken bij een breder publiek.”
Marnix van Gisbergen, professor Digital Media Concepts bij de Academy for Games & Media van BUas: “Deze samenwerking biedt een unieke kans voor de studenten en Banijay Benelux om de noodzakelijke 21st Century skills te leren die nodig zijn om kennis vanuit media en games met elkaar te verbinden en op die manier nieuwe doelgroepen te bereiken en inspireren met innovatieve experiences”.
Als onderdeel van haar bedrijfsstrategie streeft Banijay Benelux naar vooruitgang en vernieuwing binnen de media-industrie. Deze samenwerking met Breda University of Applied Sciences (BUas) is daar een mooi voorbeeld van. De ideeën die voortkomen uit deze samenwerking beloven niet alleen spannende nieuwe ervaringen voor kijkers, maar dragen ook bij aan het bevorderen van verdere innovatie binnen de mediasector
.
Geef als eerste een reactie