In het nieuwe onderzoek door NMO, gelanceerd op 1 februari 2023, komt naar voren dat het podcastgebruik in Nederland een interessante ontwikkeling doormaakt. Terwijl de populariteit van podcasts in de meeste leeftijdsgroepen blijft stijgen, lijkt deze onder jongeren tussen 20-34 jaar te stabiliseren. In 2022 lag het dagelijkse gebruik voor deze groep op 53%, en in 2023 is dit licht gedaald naar 52%.
Dit onderzoek, dat een vernieuwde methode toepast die passief luistergedrag van minuut tot minuut vastlegt, biedt een accurater en gedetailleerder beeld van de werkelijke audiogewoonten van Nederlanders. Deze nieuwe aanpak is een verbetering ten opzichte van de oude methode, waarbij respondenten hun luistergedrag op basis van herinnering rapporteerden.
Ondanks de evolutie in de manier waarop we naar audio luisteren, blijft radio met een score van 70% in 2023 het meest beluisterd, gevolgd door online muziekdiensten en podcasts. Podcasts groeide met 4% naar 27%.
Geef als eerste een reactie