De Nederlandse mediasector geldt wereldwijd als toonaangevend op creatief en technologisch terrein. Een bloeiende industrie, maar wel eentje met een probleem: een toenemend tekort aan nieuw talent. En de vraag naar met name mensen met een IT-achtergrond blijft stijgen.
Mediatechnologiebedrijf NEP The Netherlands op het Hilversumse Media Park bijvoorbeeld heeft op het moment meer dan 75 vacatures openstaan, die het moeilijk vervuld krijgt. Managing Director Ralf van Vegten: “Wij zijn in vier jaar tijd gegroeid van 350 medewerkers naar 750 nu en die groei is nog niet voorbij. Maar het is zo moeilijk om de juiste nieuwe mensen binnen te krijgen, dat het een grote uitdaging is om onze groeipotentie op korte termijn te realiseren.”
NEP is zeker niet het enige bedrijf dat de krapte op de arbeidsmarkt voelt. Aan jong, getalenteerd IT-personeel wordt door bijna iedereen getrokken: van IT-bedrijven tot overheid en van financiële wereld tot de mediabranche. “Het is een kwestie die breed speelt”, zegt Van Vegten. Maar voor de media-industrie is het extra lastig op te lossen, omdat de branche volgens hem moet opboksen tegen een negatieve beeldvorming vanuit ‘Den Haag’. “De politiek ziet de omroepwereld, en dan met name de publieke omroep, als een geldverslindend monster. Dat beeld klopt niet. De publieke omroep krijgt nog altijd veel geld, maar is wel één van de meest efficiënte in Europa. Die negatieve stemming in Den Haag is schadelijk voor de hele bedrijfstak en draagt er niet toe bij dat mensen hun toekomst in onze branche zoeken. Dat zou moeten stoppen. Het is niet alleen slecht voor ons, maar ook voor de werkgelegenheid in Nederland en meer in het bijzonder in Hilversum.”
Innovatieve hub
Een ander probleem is dat het echte verhaal over de Nederlandse mediasector en het werk binnen de bedrijven relatief onbekend is, vindt Van Vegten. “Nederland is echt wereldwijd toonaangevend op dit gebied. Onze sector is creatief en technologisch gezien zeer innovatief. Dit is ook een van de redenen geweest dat de wereldwijde NEP Group ons in 2015 heeft overgenomen. Niet omdat we een gewoon een facilitair bedrijf waren, net als de andere onderdelen van het concern, maar juist vanwege onze innovatieve slagkracht. Toen ze in de praktijk zagen en begrepen wat wij nou echt deden, is NEP The Netherlands een voorbeeld geworden voor het hele bedrijf. Om een concreet voorbeeld te noemen: ons platform voor centralized production. Stel je hebt ergens een evenement. Dan stuurde je daar vroeger van alles naartoe: camera’s, een regiewagen en een crew. Nu hebben wij alle technische middelen gecentraliseerd in een datacenter: het enige wat je nog nodig hebt op locatie zijn de camera’s. Met deze werkwijze hadden wij in 2015 een wereldprimeur. We rollen dit nu uit in andere landen, zoals Australië. De grootste afstand daar tussen een stadion en de gecentraliseerde regie is 4500 kilometer! Voor de toepassing van Augmented Reality technologie hebben we hier een apart team gevormd, waarin ook mensen zitten die vanuit de gaming industrie komen. Daar doen we grote projecten mee in onder meer het Midden-Oosten, Engeland en Los Angeles. Maar dat weet haast niemand. Als je langs onze vestiging op het Media Park loopt, denk je niet meteen dat hier een cool technologiebedrijf zit waar allerlei gave dingen gebeuren. Zoiets zie je niet aan de buitenkant.”
Opleiden als speerpunt
“Ik kom zelf uit de IT-sector”, vertelt Van Vegten, die eerst Chief Information Officer van NEP The Netherlands was, voordat hij dit voorjaar Managing Director werd. “Ik kan je verzekeren dat onze technologie groter en hoogwaardiger is dan bij veel IT-bedrijven, en het is heel erg zichtbaar. Het resultaat zie je live op tv en online of op zijn hoogst enkele weken later in de media. Wij zitten aan de voorkant van de ontwikkelingen. Daarbij werken we ook samen met onderwijsinstellingen, zoals de TU Twente, Hogeschool Saxion en het MBO College Hilversum. Studenten krijgen uitdagingen van ons en werken bijvoorbeeld in projectgroepen aan vernieuwende technologische mogelijkheden, zoals VR-karakters op de set: kun je Sesamstraat maken met computer geanimeerde poppen en echte acteurs?”
“Met het MBO College Hilversum werken we nauw samen bij het opleiden van nieuw talent binnen de nieuwe opleiding Mediatechnologie, die we samen hebben opgezet. Vorig jaar is een groep van 15 leerlingen gestart, en inmiddels is de tweede groep begonnen. Die mensen werken betaald bij ons terwijl ze hun opleiding volgen. Halen ze hun diploma, dan betalen wij de kosten van de opleiding en krijgen ze een baan. Jeroen Ankersmit, de directievoorzitter van het MBO College Hilversum, heeft zich enorm ingezet om dit van de grond te krijgen. Met hem zijn we bezig een opleidingsvariant te ontwikkelen op MBO 5-niveau en er moet een Hbo-variant bij komen. Dat is van cruciaal belang voor ons, opleiden is absoluut een speerpunt. Binnen ons bedrijf zijn er heel veel mogelijkheden om jezelf verder te ontwikkelen, het is een inspirerende omgeving waarin je fantastische dingen kunt doen. Wij stellen onze mensen centraal, want hun creativiteit bepaalt ons succes.”
Geef als eerste een reactie