Cross Media Café over Online Radio en Podcasts

Op dinsdag 4 september van 14:00-17:00 organiseren Media Perspectives en Beeld en Geluid een speciale bijeenkomst over online radio en podcast in de Dutch Media Week. In het Cross Media Café krijg je in één middag een overzicht van verdienmodellen, succesverhalen en de laatste ontwikkelingen. Met in deze editie presentaties van o.a. Wilbert Mutsaers (Spotify) en Lindsay Mossink (Nu.nl).

Traditionele radio verdwijnt niet, maar steeds meer mensen gaan online radio en podcast luisteren. In Nederland komen er steeds meer ‘internet only’ stations en groeit het aantal podcastluisteraars dagelijks. Radio en podcast maken wordt ook steeds toegankelijker en nichestations weten online hun luisteraars te bereiken.

Op dinsdag 4 september van 14:00-17:00 organiseren Media Perspectives en Beeld en Geluid een speciale bijeenkomst over online radio en podcast in de Dutch Media Week. In het Cross Media Café krijg je in één middag een overzicht van verdienmodellen, succesverhalen en de laatste ontwikkelingen. Met in deze editie presentaties van o.a. Wilbert Mutsaers (Spotify) en Lindsay Mossink (Nu.nl).

14:00-17:00 uur programma

  • 14.00-14.15 Welkom door moderator Monique van Dusseldorp
  • 14.15-14.30 Herbert Codee, Eigenaar Audiolane, Host De Radio Podcast en product manager EO. Herbert Codee is naast zijn werk voor de EO een actieve ontwikkelaar van audiodiensten, en de host van De Radio Podcast – de podcast voor iedereen die de laatste ontwikkelingen op dit gebied wil volgen.
  • 14.30-14.45 Michiel Veenstra is DJ bij 3FM, vlogger op YouTube en podcaster bij D-tales, een Nederlandstalige podcast over alles wat met Disney te maken heeft. Wat kan Michiel vertellen over de relatie met het podcast publiek?
  • 14.45-15.00 Yordi Yamali en Peter Buurman hebben samen de Podcast Neutrale Kijkers opgezet. Een WK voetbal, zonder Nederland? De voetbalpodcast Neutrale Kijkers sleepte de luisteraars mee in het WK zonder Nederland, met wedstrijdverslagen en meer.
  • 15.00-15.15 Lindsay Mossink, Chef redactie NU.nl, incl. Nu.nl Podcasts. NU.nl startte in 2017 de eerste dagelijkse nieuwspodcast in Nederland, ‘Dit wordt het nieuws’’ die elke dag om 6 uur ’s ochtends klaarstaat. Inmiddels zijn daar podcasts als ‘’DeweekvanNUtech’’ en ‘’Aftrappen’’ bijgekomen. Wat zijn de ervaringen?
  • 15.15-15.45 Pauze
  • 15.45 – 16.00 ‘The Radio Project’ is een initiatief van de Hilversumse mediabedrijven YPCA, De Radiofabriek en Radiocoach, met als doel om op een unieke manier jong multimedia talent tot ontwikkeling te laten komen. Een groep jongeren van 16 tot 21 jaar gaat bouwen aan hét radiostation van de toekomst. Tijdens het CMC maken we kennis met de talenten en hun eerste ideeën.
  • 16.00-16.15 Sylvia van ’t Schip, Growth Lead JUKE. In April van dit jaar lanceerde Talpa Radio JUKE, een nieuwe dienst met radio, non-stop playlists en toegang tot 50 miljoen nummers. Hoe laat je zo’n nieuwe dienst groeien?
  • 16.15-16.30 Wim Eikelboom, Zenderbrede coördinator NPO Radio 1en podcast coordinator. Hoe ziet NPO Radio 1 podcasting in relatie tot radio?
  • 16.30-16.45 Annick van der Leeuw, Eindredacteur Podcast BNR Nieuwsradio. Eind 2016 lanceerde BNR het BNR Expert Podcast Netwerk, een verzameling van de beste zakelijke podcasts van Nederland. Inmiddels heeft BNR een eigen podcaststudio en spelen podcasts een belangrijke rol bij de ‘’audiofirst’’ strategie van het bedrijf. Welke toekomstvisie ligt hieraan ten grondslag?
  • 16.45-17.00 Wilbert Mutsaers, Head of Benelux, Spotify. Veel platforms voegen op dit moment Podcasts opties toe aan het aanbod. Spotify is met 3,3 miljoen gebruikers marktleider voor audio in Nederland. Hoe ziet het bedrijf de podcast en online radiomarkt veranderen?

Vanaf 17:00 uur Uitreiking Online Radio Awards

Aansluitend aan het Cross Media Café worden in de Mediastad Hilversum de Online Radio Awards uitgereikt. Met dit initiatief worden er voor het eerst in de Nederlandse radiogeschiedenis prijzen uitgereikt voor ‘internet only’ radiomakers. De Online Radio Awards is een initiatief van de Verenigde-Online Radiostations en Spreekbuis.nl.

Aanwezig zijn bij de Online Radio Awards? Schrijf je hier in voor de uitreiking.

Dutch Media Week

Het Cross Media Café is onderdeel van Dutch Media Week, hét festival voor iedereen die van media houdt. De impact van media staat centraal tijdens de vele activiteiten die van 1-10 september a.s. op het festival in Hilversum plaatsvinden. Voor jong en oud, voor professional en publiek. Zo biedt het festival een podium aan jonge en talentvolle mediamakers om elkaar te ontmoeten en om hun werk te laten zien. Bezoekers krijgen een kijkje achter de schermen in de verschillende studio’s, ontmoeten bekende vloggers en presentatoren of doen mee aan een van de vele workshops voor het hele gezin.

Het festival wordt georganiseerd door Dutch Media Foundation en Beeld en Geluid, in nauwe samenwerking met Gemeente Hilversum.

Kijk voor het complete programma op dutchmediaweek.nl

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*