In Nederland is er nog maar een handvol videotheken over. Ook in de VS lijkt met het faillissement van Blockbuster het videotheektijdperk bijna ten einde. Netflix lijkt met wereldwijd 130 miljoen gebruikers de kijker een ommetje naar de videotheek te besparen. Buiten de VS weet echter vrijwel niemand dat Netflix 21 jaar geleden is gestart als dvd-verhuurservice via de post. Het Amerikaanse entertainment magazine Variety ontdekte dat 3 miljoen Amerikaanse abonnees de rode Netflix enveloppen zelfs nog steeds ontvangen.
Netflix lijkt geen haast te hebben om deze DVD-abonnees naar streaming video te trekken. Het bedrijf verdiende afgelopen kwartaal nog steeds $ 53 miljoen op die 3 miljoen gebruikers. De winstmarges van deze dvd-klanten is zelfs gestegen van gemiddeld $ 15,65 per gebruiker in het tweede kwartaal van 2016 naar $ 17,66, slechts twee jaar later.
Toch is de overstap naar streaming onvermijdelijk nu de Netflix DVD-service zo’n 190.000 abonnees per kwartaal verliest. Bij deze daling zal niemand in 2022 de rode Netflix-enveloppen in zijn mailbox meer ontvangen.
Geef als eerste een reactie