[BLOG] Meebewegen en meeleven met de belevingswereld van je luisteraar: het is lastig voor veel discjockeys. Frank Dane die op donderdagmiddag met zijn team al duidelijk laat blijken dat zij al vrij zijn en elkaar dan ook uitgebreid on-air op 538 een goed weekend wensen, terwijl het grootste deel van de luisteraars gewoon vijf dagen in de week werkt en dus ook op vrijdag. Het kan iets kleins lijken maar het legt een veel groter probleem bloot: veel radioshows en radiostations varen hun eigen koers, ondanks hoe de wind staat. Vinden zichzelf belangrijker dan wat er in de wereld gebeurt. Zo viert deze maand de 538 ochtendshow haar 1 jarige bestaan ’s ochtends vroeg en BNR’s programma The Friday Move hun 15 jarig bestaan uitgebreid in de ArenA. Terwijl de luisteraar zijn schouders ophaalt en denkt ‘so what?’.
Mijn goede vriend Jan Paparazzi zei ooit ‘Patrick, radio is van een hoopje poep een gebakje maken’. En dat ben ik met hem eens. Wat dat betreft snap ik dat discjockeys en radiozenders altijd bezig zijn met er ‘iets’ van te maken, om zo pers te scoren of het te laten lijken dat zij de plek zijn waar het gebeurt. Leuk dat 538 een ochtendkroeg organiseert op de dag dat ze een jaar in de ochtend zitten, luisteraars naar de studio halen is op papier een prima plan. Maar het heeft geen actualiteitswaarde. Wat leeft er nu bij de luisteraar? Dat het maar niet echt lekker weer wil worden! En wie jarig is trakteert.. Dus had 538 gewoon ter ere van hun jarige ochtendshow 5 gezinnen gratis naar de zon moeten sturen. Geheid een succes als je het zo brengt, sympathiek én helemaal in de roos als het gaat om de belevingswereld van je luisteraar.
Het doet me denken aan vorig jaar zomer toen 538 de Zomerhit Top Zoveel aan het uitzenden was terwijl het keihard regende die week en koud was. Ook niet slim en makkelijk aan te passen: stel het uit, stuur een persbericht en iedere krant pikt het op want het klinkt logisch en menselijk dat je het even uitstelt en geen Vamos a la Playa uitzendt terwijl de straten blank staan. De meeste radiostations en deejays vinden liever hun eigen waarheid uit. Terwijl je uitgangspunt bij het verzinnen van een actie of content altijd moet zijn: is het van nu, is het relevant of doen we het weer omdat het week 22 is? Tuurlijk doet 538 ook dingen goed, zoals Koningsdag claimen en opleuken. Maar als ze de strijd met Qmusic willen winnen, wat toch echt de opdracht is van John de Mol, dan zal de jocks en producers op het hart gedrukt moeten worden dat álles langs de meetlat van de actualiteit gelegd zal moeten worden, niet alleen de hits.
Het EK komt eraan. 538 doet de Oranje camping. Goed! Maar blijf alert op hoe de luisteraar het beleeft. Geef grote TV’s weg, beamers, een zomer lang gratis bier. Ga op zoek naar de beste amateurspeler onder je publiek, maak van hem of haar een ster. Bedenk al iets sterks voor als Nederland eruit ligt of kampioen wordt. Blijft het slecht weer? Geef luxe partytenten weg zodat er toch buiten gekeken en gejuicht kan worden. Het is vaak zo simpel maar marketingafdelingen van radiostations zijn net als deejays lui en denken bij het eerste idee: goed idee, gaan we doen en op vrijdagmiddag om 15u, als ze al aan het werk zijn die dag: maandag ben je de eerste. Terwijl een goede radiozender 7 dagen per week, 24 uur per dag meebeweegt met zijn luisteraar. Dat valt niet te vangen in een Excel sheet of jaarplan. 538 doet ‘Hierrr met je rekening’ ieder jaar steevast na de duren kerstmaanden, slim. Net als ‘Leef een jaar gratis’ in de maand januari door Sky. Nog slimmer en actueler: als de brandstofprijzen weer de pan uit rijzen: hier met je tankbon. En als het vakantiegeld gestort is: Veronica verdubbelt je vakantiegeld.
Ja je moet commercialzendtijd inkopen of barteren op TV zenders, maar laat tot het laatste moment open hoe je het gaat invullen. Niet alleen je ochtendshow moet actueel en van nu zijn maar je hele zender: daarmee maak je kans om kampioen te worden. Denk aan het moment dat de MH17 is neergestort en radiozenders massaal hun muziek gingen aanpassen: zó alert moet je altijd zijn met je content. Dat is ook de reden dat jocks zo enthousiast worden als ze de files of flitsers mogen voorlezen: ze weten dat ze dan met iets heel actueels komen. Om vervolgens maar gewoon weer met het Spelletje van de Dag door te gaan, de Hitbattle of ander zaaddodend item. Want dat staat nou eenmaal zo in het draaiboek, iedere dag weer, tot vervelens aan toe. Als radio relevant wil blijven in de toekomst: weg met die voorspelbaarheid! En dat zit hem niet in de muziek die je draait, jouw verantwoordelijkheid is wat er uit je mond komt en hoe je van NU bent met je content. Waarom denk je dat ‘Even Tot Hier’ zo’n hit is op TV? Juist, omdat ze op een leuke manier inspelen op de actualiteit, iedere week weer.
Hier trouwens een mooie podcast waar ik te gast was, van/met twee vrouwen die lang bij Veronica en Talpa werkten. We gaan o.a. in op deze columns en wat ze veroorzaken, prestatiedruk, competitie, de schaduwkanten van werken in de media en meer:
Beste Patrick,
Verschilde jouw radioprogramma’s destijds nou zo enorm van andere radioshows?
Of werd jouw programma nou zoveel beter beluisterd als die van de concurrentie?
Het is geen kritiek en ik lees daarbij jouw columns graag, maar ik vraag me dat oprecht af.
De kritiek die jij, veelal terecht levert, deel ik met je.
Maar ik geloof niet dat jij bij de meeste mensen in de top 10 van radiojocks zal staan.
Dit klinkt overigens veel lulliger dan ik bedoel.
Zijn de luisteraars van een niet al te hoog niveau of wellicht niet beter gewend?
Ik bedoel tv kijkers kijken ook naar pulp.
Maar toen ik destijds weleens luisterde naar jouw programma dacht ik niet dat ik iets enorm vernieuwends hoorde.
Wel vermakelijk overigens.
Mijn ochtendshow bij Veronica scoorde boven stationsgemiddelde en er zat veel potentie in. Mede omdat ik véél free publicity scoorde door op actuele zaken in te spelen. Dat ik meer een avondmens dan een ochtendmens ben heeft uiteindelijk ervoor gezorgd dat ik er mee kapte. Uiteindelijk negen jaar bij 3FM en twaalf jaar lang bij Veronica gewerkt en daarmee mijn financiële toekomst veiliggesteld, dus ja, wat noem jij succes
Verder heb ik het vak radio goed bestudeerd en daarin komen deze zaken natuurlijk ook uitgebreid aan bod. Een van de redenen dat ik ermee gestopt ben is omdat er zo weinig aandacht aan de vakkennis besteed wordt en er meer wat ‘op gevoel’ gedaan wordt, betaald hobbyisme noem ik dat.
Waar ik dan benieuwd naar ben, waarom scoort radio dan nog steeds als die vakkennis niet meer wordt toegepast?
Een luisterpubliek wat inmiddels niet meer beter weet?
Het veiligstellen van jouw financiële toekomst is je van mijn kant van harte gegund.
Maar is dat een goede maatstaf?
De door jou vaak aangehaalde Coen en Sander zijn financieel ook binnen, maar dat maakt ze beide nog geen goede jocks.
Dat is waar wat je zegt Tochtstrip, alleen heb ik door al het cursusmateriaal uit Amerika te halen, te lezen, te luisteren, te kijken en te bestuderen me al snel onder het verstikkende juk van de Tros en Henk Dekker kunnen bevrijden om uiteindelijk bij Veronica binnen een jaar vanuit het weekend de ochtendshow te kunnen krijgen. Dat lukt je niet alleen op gevoel of door talent maar door jezelf constant bij te spijkeren.
Dank voor jouw uitleg, Patrick.
Ik weet dat Jensen destijds ook zijn kennis heeft opgedaan in Amerika.
Daar benadert men het vak blijkbaar toch op een andere wijze.
Had jij trouwens zelf favoriete jocks of voorbeelden uit Amerika?
Ik zou zeggen laat je niet kisten door meneer Bakhuizen.
Een beetje reuring kan het huidige radiolandschap zeker gebruiken, en daar dragen jouw columns zeker aan bij.
Ook de interviews op jouw Youtube kanaal zie ik graag.
Mocht dat Radio4all van Giel van de grond komen, wellicht is dat dan een mooi extra platform voor jouw Leven zonder stress materie.
Wat ik mij afvraag: hebben natuurlijke talenten zoals Evers, Keur en vroeger De Wild ook hun kennis opgedaan uit boekjes?
Het gaat natuurlijk op de eerste plaats om talent en daarna om het bijspijkeren. En stop eens met je denigrerende ‘boekjes’, radio is een vak. En daar is cursusmateriaal met vakkennis over. Je hoort overigens De Wild nog de ene na de andere beginnersfout maken, vandaar dat hij ook zo belabberd scoort tegenwoordig.
Als een keer boven het zendergemiddelde scoren je grootste wapenfeit is bij een gemiddelde zender weet ik waarom je niet meer aan de bak komt en nu voicetrackt op een lokaal station. Als je het over de potentie van je eigen show hebt dan heb je het er blijkbaar niet uitgehaald en daar zijn we het over eens
Daar istie weer Freek. Doe je Van Someren de groeten als je weer voor hem zit bij Ajax Henk?
PS jij maakt al veertig jaar iedere dag precies hetzelfde radioprogramma dus geeft het voorbeeld hoe het inderdaad heel voorspelbaar kan, daarom weet ik ook dat jij het bent met steeds dezelfde reactie. Groetjes aan de koelkastcoach! 😉
Koelkastcoch, is dat weer soort geheimzinnige code van je kickie?
Misschien is het dan juist goed dat je niets meer met radio doet. Het is inderdaad een beetje hetzelfde. Op radio 10 de lach van 10 pas weer gehad, muziek die continu op herhaling Staat en er steeds op dezelfde nummers wordt teruggeblikt als het gaat om de top 4000 flashback, top 2000 dossier is dan nog iets waarvan ik op NPO Radio 2 zou zeggen: doe dat op zondagmiddag. Was ook een hit met Erik de Zwart op Veronica en ook op Radio 10 deed men zoiets.
Waarom vraag geen enkel bedrijf, DPG, Talpa, Mediahuis, je als zender directeur, consultant of superster jock? Je weet het en je kunt het? Ben je echt zo’n onuitstaanbaar mens dat je zelfs in de radiowereld persona non grata bent?
Voor mij blijven dit de beste radioshows van de afgelopen 25 jaar:
Jensen (in zijn goede tijd)
Somertijd
Midden in de nacht Rick (nachtradio blijft een apart fenomeen)
Nachtegiel/Freaknacht (nachtradio blijft een apart fenomeen)
Samengevat: humor, brutaliteit, onvoorspelbaarheid, en de luisteraar actief betrekken bij het programma.
Eens, wil graag Stenders Late vermaak nog aan toevoegen. Ook wel Giel zijn Ochtendshow toen hij er nog zin in had bij 3FM.
Somertijd een goed programma, tjonge wat een keus, met al zijn flauwe moppen. Ben blij dat ze hem eindelijk zat zijn, en blij dat Gijs Staverman nu eindelijk die tijd krijgt.
Patrick, met je goed bedoelde adviezen,
Er zullen ongetwijfeld veel radio makers mee lezen hier, maar niet reageren, kom op doe een aanbod geef gratis cursussen radio maken en marketing weg nu het kan gooi je zelf in de strijd Patrick om het zieke kindje Radio beter te maken !
Waarom zou hij dat gratis doen!
Sky Radio had er geen honderden werknemers om toch een snaar te raken bij het grote publiek. Welliswaar door een slim management en goede marketingafdeling.
Je kunt er wat vinden wat je er van vindt maar anno 2024 draaien ze weer volop Celine Dion en Whitney Houston, net als dik 25 jaar geleden. En toch nog 3+ miljoen luisteraars in weekbereik.
0zo heeft 3FM na een vreemde afslag het Glazen huis weer geüpdatet vorig jaar en het goede doel gekozen wat dicht bij de luisteraar ligt; ALS.
De meeste hebben er iets mee of iig het idee dat het jezelf ook kan overkomen. Met zoiets lijkt mij dat de formule voor succes. De luisteraar betrekken kan je alleen door te weten wat er speelt. Dus helemaal eens met je tips.
Ik vond giel vroeger in zijn goede tijd altijd in de ochtendshow/nachtgiel altijd erg goed. Ik zelf heb nooit begrepen dat evers zo goed scoorde die deed altijd maar het zelfde weer met die de boertjes enzo. Jensen was ook altijd goud.Ruuddewild.nl op 3fm was ook goed.
Helemaal mee eens
Im vind dat in Hilversum, vanaf de vroege ochtend, er toch minstens 1 omroep moet kunnen bedenken dat uitzenden vanuit “MOUT” erg leuk zou zijn en dat dat dan de “haverMOUTshow” moet heten. Het is zo simpel. Of grijp ik nou erg terug op gouden radiouren….
Dat is inderdaad weer zo’n heerlijke inside insteek waar menig jock die alleen radio maakt om indruk op zijn collega’s te maken meteen op aan gaat 😉 En de luisteraar buiten Hilversum denkt: whatever
Mee eens. Dan heb je zo’n evenement als het Glazen Huis en dat moet de luisteraar het favoriete plaatje van die drie DJ’s aanvragen. Volgens mij was bv The Fratellis – Chelsea Dagger er zo een. En die wordt dan elke paar uur herhaald. Dat was niet het oorspronkelijke concept denk ik dan. En was zo’n nummer werkelijk zo populair als de DJ’s ons deden geloven, het lijkt er niet op (nr. 295 in overzicht 20 jaar): https://www.npo3fm.nl/thema/3fm-top-serious-request
Het nummer werd door die actie en op dat moment populair. Daarna geen favoriet gebleven dat kan natuurlijk.
Aan de andere kant zegt het niets, mensen stemmen namelijk grotendeels niet echt op de platen die zelf het allerbeste vinden maar, op platen die altijd hoog scoren in de lijsten en op platen die iemand de beste vind. Als iedereen die op de TOP 2000 gaat stemmen voor die 35 nummers echt even de tijd neemt en echt stemt op zijn eigen favoriete nummers dan krijgt je een hele andere lijst. Maar nee hoor, even vlug vlug en sommige nummers want dat is traditie. Het kuddevolk, vreselijk!
Als die lijst een eerlijke optelsom is van alle aanvragen over 20 jaar is het raar dat zo’n plaat niet hoog in de top 20 staat, zeker als je bedenkt dat 3FM toen (meer) luisteraars had dan pak m beet de laatste 6-7 jaar.
De uitwerking had beterder gekund. Eens. Maar ik denk dat dit fenomeen overal wel gebeurd…
Ik luister graag naar onvoorspelbare shows en makers. Rob vd radio, Eddy Keur, Ruud de Wild, Jensen (vroeger, voor zijn YouTube tijd), Giel, Niek vd Bruggen, Emmely de Wilt, Lex Gaarthuis en bijvoorbeeld Stefan Stasse. Vergeet er vast een paar.
Het gaat voor mij erom dat je unieke momenten krijgt. Een reactie of item dat je niet verwacht, een plaat die allang niet gedraaid is, een goed nieuw nummer waar de DJ van dienst enthousiast over is.
Humor is daarbij ook belangrijk. Klokvastheid mag wat losser zijn. Een minuut eerder of later met een item of iets langer door maakt voor mij niet uit.
Zodra programma’s op de automatische piloot gaan of ongeïnteresseerd gaan klinken zoek ik een andere zender op. En dan valt op dat het format tegenwoordig strak bewaakt wordt. De ruimte voor spontaniteit valt mij tegen.
Eddy Keur ook top en altijd kwaliteit. Wel heeft zijn middagshow een iets minder goede vibe dan een jaar geleden. Die Winston en Irene moeten er echt uit.
Met Gijs Hakkert excelleert Eddy Keur. Daar hoeft verder niemand bij van mij.
Helemaal mee eens! Eddy, Gijs en af en toe een gast.
Wat vind je van Jannes Drop?
Ik weet nog wel een ludieke actie… Geen aandacht voir en actie rond om ek, tour en olympische speklen. Ben er nu al klasr mee. Gewoon verklaren een lekkere sportvrije zomer zender te zijn. Da’s pas lef hebben. Tot die tijd schakel ik de radio en tv maar weer uit.
Ik zoek voor december nog een kerst vrije zender. Maria Carrey en die andere meuk trek ik echt niet meer
Helemaal mee eens. En daarbij is actualiteit het enige dat radioshows onderscheidt van podcasts
Klopt, het is echt de kracht van liveradio. Amerikaanse radiocoaches stellen jou als jock vaak de vraag: Could this have been yesterday’s show?
Als het antwoord JA is (of YES) dan is er werk aan de winkel: weg met items die als handvaten fungeren zodat je makkelijk door je show heen komt en snel weer die veel te dure auto kunt starten
Ja, voicetracking is killing. Geef die dj’s maar een ouwe fiets.
‘Could this have been yesterday’s show?’
Kijk, daar heeft een radiomaker concreet wat aan, aan deze tip van Patrick.
Daar zou Freek een voorbeeld aan kunnen nemen; opbouwende kritiek waar we allemaal wat van kunnen opsteken.
Ik zou juist de actualiteit gebruiken om een item te maken.
Die “originele” camping die 538 zou gaan doen gaat niet door Patrick. Wel opletten.
Niet in Duitsland nee maar het idee was/is goed. Ik vond je naam Jerry Cans trouwens origineler dan Bert Radiocorps 🤣
Maar liever een feestje voor een eenjarig bestaan, een ijskrabber in de zomer, dan het gehakkel en gestotter van Dolf Jansen op de zaterdag middag.
Ik kan haast een column schrijven over waar ik mij in kan vinden en waarin niet.
Om te beginnen dat verhaal over een feestje als een show een x aantal jaar bestaat. Er zijn heel veel bedrijven die hun personeel een presentje geven als ze x aantal jaar in dienst zijn. Ik heb niet de indruk dat de klanten daar iets aan hebben maar, er spreekt wel waardering uit naar het personeelslid. En als Jan met de Pet een middag eerder naar huis is, omdat hij een etentje met zijn vrouw heeft gekregen, omdat hij 15 jaar in dienst is, dan begrijpt iedere klant dat.
Zo zie ik dat feestje van Genee in de Johan Cruijff ArenA ook. De luisteraar heeft er misschien niets aan maar, ik verwacht dat die dat wel begrijpt.
Een dergelijk feestje na een jaar klinkt in mijn oren wat snel. Van de andere kant, misschien is het een manier om personeel vast te houden als je ze een nieuw contract aanbied. Geef er een etensbon bij voor dat leuke restaurantje in het dorp. Dat is toch ontzettend leuk voor het bijtekende personeel.
Voor de rest; radio kan je mijns inziens op meerdere manieren binden. Je pleidooi voor live in het moment zijn zie je allang bij televisie gebeuren. Niet voor niets worden de kijkcijfers pas na een week gedeeld, mensen kijken waanzinnig veel terug. Maar die voetbalwedstrijd, die wil iedereen live zien. Geen hond gaat een wedstrijd 3 dagen later zitten terugkijken. Datzelfde geldt mijns inziens ook voor radio. Als er iets groots gebeurd vliegen de luistercijfers van Radio 1 direct door het dak. Dat zegt genoeg.
De realiteit is echter dat de meeste actualiteiten in 1 zin afgedaan kunnen worden. En dan gebruik je nog steeds teveel woorden om het echt interessant te laten worden. Daarom ben ik blij dat veel dj’s entertainment bieden. Hetzij met hun eigen grappen en grollen, hetzij met muziek, hetzij met slap geouwehoer. Ik trek dat prima op de momenten dat ik op de fiets naar en van werk zit.
Als ik tijdens werk al naar radio luister, dan hoor ik toch het liefste alleen muziek, af- en aangekondigd door een dj, die tussendoor best even een grap mag maken, maar vooral doorstampt met de muziek.
Godzijdank duren de meeste liedjes tegenwoordig maximaal 2:30, dat geeft lekker veel vaart aan een radioshow.
Alleen is het nu toch een heel verhaal geworden. Ik ga even radio luisteren.
Weer een heerlijk scherp, herkenbaar stukje Patrick. Ik zit 95% van de tijd dat ik radio luister alleen in de auto of alleen thuis. En vaak denk ik wat jij een paar dagen later opschrijft. Maar op het moment zelf denk ik “ben ik nou echt een zuurpruim omdat ik wél 5 dagen werk?” “Ben ik een zeur omdat ik een kroegfeestje met alcoholvrij bier en grootvaders moppen voor een 1-jarig bestaan allemaal wat overdreven vind?”
Doe me een plezier en blijf zo schrijven!