Volgens onderzoeksbureau Ampere Analysis moeten commerciële omroepen in Europa hun contentuitgaven handhaven en streaming omarmen om verloren terrein terug te winnen, vooral nu streaminggiganten hun groei in contentuitgaven terugschroeven.
Ampere voorspelt dat de uitgaven van abonnementsvideo-on-demand (SVOD) platforms in 2024 10 miljard euro zullen bereiken in de vijf grootste tv-markten van Europa: het VK, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië. Dit overtreft de investeringen van commerciële omroepen in originele en aangekochte content, die sinds 2016 met 19 procent zijn gedaald.
Ondanks deze uitdagingen hebben commerciële omroepen hun focus op streamingstrategieën geïntensiveerd. De komende jaren bieden strategische kansen voor omroepen nu grote streamingdiensten hun uitgaven verminderen. De groei van investeringen door wereldwijde streamers in Europese content wordt voorspeld op 8 procent in 2025, vergeleken met een gemiddeld jaarlijks groeipercentage van 35 procent tussen 2021 en 2024.
Volgens Ampere Analysis schalen grote spelers zoals Netflix, Disney en Warner Bros. Discovery hun uitgaven aan streaming terug om duurzame winstgevendheid te waarborgen, wat nationale omroepen de kans biedt om hiervan te profiteren. Daarom is het cruciaal voor omroepen om hun contentinvesteringen te handhaven of te verhogen om zich te onderscheiden in een markt waar wereldwijde streamingdiensten conservatievere uitgavenstrategieën aannemen.
Geef als eerste een reactie