Mediahuis CEO Rien van Beemen pleit voor behoud en samenwerking met de NPO

Rien van Beemen, CEO van Mediahuis Nederland en voorzitter van NDP Nieuwsmedia, benadrukt in het jaarverslag van NDP Nieuwsmedia het belang van een sterke publieke omroep in Nederland. Hij spreekt zich uit tegen de oproepen om de NPO af te schaffen en pleit voor samenwerking tussen publieke en commerciële partijen om het medialandschap te versterken.

Volgens Van Beemen vervult de NPO een cruciale rol door gaten te vullen die voor commerciële partijen moeilijker zijn in te vullen. “De NPO vult heel veel gaten die wij als commerciële partijen moeilijker kunnen invullen,” zegt hij. “De oproep dat de NPO eigenlijk afgeschaft moet worden, vinden wij echt veel te ver gaan. Het zou interessant zijn om samenwerking te verkennen die alle partijen versterkt.”

Van Beemen is van mening dat samenwerking tussen publieke en commerciële media voordelen kan opleveren voor alle betrokken partijen. Hij stelt voor om afspraken te maken over het delen van beeldmateriaal. “Het NOS-journaal maakt bij wijze van spreken van 40 minuten materiaal een item van twee minuten. Dat wordt betaald met belastinggeld. Deel dat ruwe materiaal, zodat wij onze content kunnen verrijken. Uiteraard met bronvermelding. Dan helpen we elkaar om nog meer Nederlanders te bereiken,” aldus Van Beemen​.

In het jaarverslag wordt ook het belang van kwaliteitsjournalistiek benadrukt. De leden van NDP Nieuwsmedia geven samen jaarlijks 370 miljoen euro uit aan redacties om onafhankelijke journalistiek te waarborgen. “We investeren jaarlijks 370 miljoen euro in redacties die de journalistiek produceren. Sinds pakweg 2000 gaat het dan om vele miljarden,” benadrukt Van Beemen​.

Van Beemen erkent de uitdagingen waar commerciële nieuwsmedia voor staan, zoals de concurrentie met grote techbedrijven en de noodzaak van digitale transformatie. Toch ziet hij samenwerking en afspraken met de publieke omroep als een stap in de juiste richting om een gezond en pluriform medialandschap te behouden.

Bronnen:

7 Comments

  1. Dat gezeik over “van belastinggeld” altijd door ondernemers.

    Content van NDP Nieuwsmedia wordt betaald met reclamegeld, wat bekostigd wordt uit marketingbudgetten. Die marketingkosten zitten gewoon in de productprijs inbegrepen, dus daar betalen we met z’n allen ook voor.

    Oh ja en de NPO maakt geen winst, NDP Nieuwsmedia uiteraard wel.

    • Dat is onzin want ik kijk en luister niet naar de NPO. Toch betaal ik ervoor. En die zenden nog commercials uit ook.

      En je gaat er vanuit dat we alleen BTW betalen in Nederland.

  2. Over welke “Onafhankelijke” kwaliteits journalistiek heeft meneer van Breemen het? Volkskrant,NRC,het Parool,Trouw,FD, Vrij Nederland,AD,enz. enz.
    Herhaling vraag: Nieuwsuur,nos journaal,div.programma’s kro, voormalige Op1,Buitenhof,wnl gedrentel op zondagmorgen met Niemand,diverse programma’s Ntr,div. programma’s vpro.
    Over welke “onafhankelijke” kwaliteits journalistiek heeft meneer van Breemen het?
    Bedoeld meneer van Breemen de kwaliteits journalistiek van de Belgische eigenaren van het gros van de Nederlandse dagbladen?

  3. Apart, komende van een man die de afgelopen 10 jaar kosten noch moeite heeft gespaard om elke innovatie bij de publieke omroep om zeep te helpen.

    Flauw om dan ‘op te komen voor de publieke omroep’ door net te doen of er alleen een keuze is tussen opdoeken of zijn winkeltje te spekken met publieke content.

    Doorzichtig.

  4. “Elkaar versterken.”

    In zijn voorbeeld hoor ik alleen dat hij gratis materiaal wil gebruiken dat door iedereen behalve hemzelf opgehoest mag worden terwijl zijn kranten en websites wel achter een paywall zitten.

    De NPO sterk inkrimpen en Mediahuis moet maar zelf aan de bak.

    Wat mag de NPO dan blijven doen? Livestream tweede kamer, radio met klassieke muziek en programma’s als Opsporing Verzocht.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*