Publieke omroep en producenten komen met nieuwe code voor sociaal veilige en eerlijke manier van produceren

Het maken van programma’s voor de publieke omroep vraagt om een sociaal veilige werkomgeving, een eerlijke beloning en een duurzame manier van produceren. Afspraken hierover liggen vast in een nieuwe samenwerkingscode die NPO, de omroepen en de Nederlandse audiovisuele producenten, verenigd in de Vereniging Nederlandse Content Producenten (NCP) en de Nederlandse Audiovisuele Producenten Alliantie (NAPA) vandaag hebben ondertekend.


De nieuwe code markeert een belangrijke stap in de samenwerking tussen de publieke omroep en de Nederlandse audiovisuele producenten. Partijen hebben afspraken gemaakt over standaardisering en informatievoorziening, zodat ze zich optimaal kunnen richten op het maken van kwalitatief hoogwaardig media-aanbod voor het publiek. Daarnaast zetten NPO, omroepen en producenten zich gezamenlijk in voor een sociaal veilige werkomgeving en eerlijke beloningen binnen de media-industrie.

Frederieke Leeflang, voorzitter van de Raad van Bestuur van NPO: “De producenten zijn een belangrijke partner voor de publieke omroep. Samen werken we aan een veelkleurig en waardevol aanbod van innovatieve programma’s die aansprekend zijn voor ons publiek en de toekomst. Met deze code zorgen we ervoor dat we programma’s op een voor ons publiek transparante en duurzame manier laten maken.”

Manon van der Hoek, voorzitter van NCP, voegt toe: “Onze leden werken nauw samen met de publieke omroepen om dagelijks de best bekeken en hoogst gewaardeerde programma’s te produceren. De samenwerkingscode legt een solide basis voor standaard afspraken en omgangsnormen die positieve impact hebben op alle betrokken makers. Een mooie stap voorwaarts!”

Partijen nemen hun verantwoordelijkheid voor een sociaal veilige werkomgeving en voor een eerlijke beloning. Hierbij zoeken partijen aansluiting bij onder meer het Mediapact Respectvol Samenwerken, het praktijkinstrument Opdracht Kompas AV Sector en het herziene Beloningskader Presentatoren Publieke Omroep (BPPO).

Iris Lammertsma, voorzitter van NAPA benadrukt: “NAPA hecht grote waarde aan een faire beloning voor creatieve makers. Deze samenwerkingscode is dynamisch en toekomstgericht. Het biedt een robuuste basis voor onze huidige en toekomstige samenwerkingen.”

De partijen hebben ook afgesproken om programma’s steeds duurzamer te produceren, met de ambitie dat in 2030 van alle programma’s de CO2-impact in kaart wordt gebracht.

Arjan Lock, voorzitter van het College van Omroepen, meldt: “Sociale veiligheid, eerlijke beloning en duurzaam produceren zijn cruciale pijlers in onze branche. Met deze code zetten we een grote stap richting meer transparantie en een duurzame manier van produceren.”

2 Comments

  1. Over enige tijd gaan mediamensen klagen:
    Er vindt een omvolking plaats. Wij mensen van vlees een bloed worden vervangen door AI avatars

  2. Omgangsvormen?
    Net kvweetjes gezien over knakworst. Wat is dat voor omgangsvorm dat een presentator van de christelijke kro ncrv een knakworst gooit naar de cameraman. Wat is dat voor respectloos gedrag?
    Worden er nog excuses gemaakt?
    Commissariaat van de media zou moeten ingrijpen!
    Is die nieuwe code gewoon hoop lucht?

1 Trackback / Pingback

  1. Samenwerkingscode NPO: consequenties in de praktijk - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*