Consumentenbond ontvangt veel klachten over smart-tv apps

In een half jaar tijd zijn bij de Consumentenbond bijna 300 meldingen binnengekomen over apps die verdwijnen van smart-tv’s die nog geen 5 jaar oud zijn. De Consumentenbond stapt naar de fabrikanten om aandacht te vragen voor dit probleem.

Veel klachten die op het meldpunt binnenkwamen gaan over relatief nieuwe televisies van 3 tot 5 jaar oud. Bijna de helft van de melders mist de NPO-app. In juni vorig jaar liet de NPO weten te stoppen met ondersteuning van smart-tv’s van vóór 2014, waardoor de app op deze tv’s niet meer werkt. Verder klaagde 20% over het verdwijnen van de YouTube-app van hun tv. De meeste klachten gaan over Samsung-tv’s (63%), het bedrijf met verreweg het grootste marktaandeel voor smart-tv’s. Daarnaast komen er veel klachten binnen over Philips (21%), Sony (6%) en LG (5%).

Veiligheid en functionaliteit
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Bij apparaten die verbonden zijn met het internet is het essentieel dat de veiligheid en de functionaliteit voor een redelijke termijn gewaarborgd zijn. Consumenten kopen bewust een tv waarop ze apps kunnen gebruiken en betalen daar ook voor. Het kan toch niet zo zijn dat dan na 3 jaar het smart-tv-gedeelte van de tv niet meer naar behoren werkt. Wij zullen dit probleem aankaarten bij fabrikanten en aandringen op oplossingen.’ Consumenten die het probleem herkennen van apps die verdwijnen van hun smart-tv, kunnen hun klacht nog steeds plaatsen op het meldpunt.

De Consumentenbond wil dat fabrikanten in actie komen om deze klachten te verhelpen.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*