Blog: ‘Gaming op TV’

Voor omroepen is het steeds lastiger om jongeren te bereiken. Het beeld dat jongeren massaal aan het Netflixen en Youtuben is niet geheel waar. Games zoals Call of Duty, Fifa en Fornite slokken de aandacht van veel jongeren op en de ‘time spent’ daarvan is stijgende. Het is daarom des te opmerkelijker dat de landelijke zenders op dit moment geen enkel programmaformat gericht op games of eSports in de lucht hebben.

Onderzoek
Uit het ‘Battle for Share of Mind’-onderzoek door Hub Entertainment Research van begin dit jaar blijkt dat gaming net zo populair is als het bekijken van online video en laat het kijken van films zelfs achter zich. Uit een ander Amerikaans onderzoek van Comscore bleek eerder dat 11% van de tijdbesteding van smartphonegebruikers op gaat aan het spelen van mobiele games zoals Pokemon Go, Minecraft en Fortnite. Slechts 3% van de mobiele tijd ging op aan Youtube. Over Youtube gesproken: Gaming blijkt de meest populaire categorie waar consumenten naar kijken.

Second Screen
‘Interactie’ is een van de belangrijkste elementen dat consumenten dol zijn op het spelen van games. De laatste jaren waren er verschillende programma’s van commerciële en publieke omroeporganisaties te zien, waar deze interactie door middel van ‘second screen’ beschikbaar was. Het tweede scherm waarbij kijkers met hun smartphone of tablet in de hand met tv-programma’s konden meespelen leek de toekomst te hebben, maar toch zijn er nauwelijks second screen-projecten op de Nederlandse televisie aanwezig. Er zijn verschillende redenen dat de second screen nauwelijks meer op televisie is. Een belangrijke reden zijn bezuinigingen. Second screen-applicaties kosten extra geld en daarnaast ook tijd om het goed te implementeren. Vaak waren er ook te hoge verwachtingen dat alle zappers direct in actie sprongen om mee te spelen. Televisiekijken is echter voor een deel van kijkers ook ontspanning (ff lekker niets doen). Daarnaast werden second screen-toepassingen vaak niet goed in het programma geïmplementeerd. Het was een extraatje, waar de inactieve kijker niet te veel last van moest hebben. Second screen-toepassingen kwamen daardoor niet geheel tot hun recht. Feit is dat er op dit moment bij de meester programma’s weer ouderwets wordt ‘gezonden’, terwijl er 1001 mogelijkheden zijn om de kijker met gamerficatie te engagen. Niet alle mediapartijen staan overigens stil. Het internationale mediaconcern Fox investeert 1,5 miljard in eSports activiteiten. Hopelijk gaan de Nederlandse omroepen en tv-producenten ook weer investeren in vernieuwende gameformats. Daar staat ons kikkerlandje om bekend..

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*