Luistercijfers week 33: Sportzomer voorbij dus NPO Radio 1 verliest meer dan 4 procent marktaandeel en 600.000 luisteraars

De marktleider in marktaandeel én bereik vorige week was weer Qmusic (11,9%). Door de enorme leegloop bij NPO Radio 1 stijgen nagenoeg alle radiozenders, die van Talpa voorop. NPO Radio 2 is weer de nummer 2 met 11,1% marktaandeel.

Zowel Talpa’s Radio 538, Sky Radio en Radio 10 stijgen, in totaal bijelkaar opgeteld 2,5% aan extra marktaandeel. Joe zakt een beetje.

De langste luisterduur heeft ouderenzender NPO Radio 5, opvallend gevolgd door Radio Veronica. Traditioneel scoorde Radio 10 altijd beter in luistertijd, zij zijn nu de nummer drie, wel nog boven NPO Radio 2. 3FM maakt weer een aardige plus naar 2,7% marktaandeel en ze komen weer eens boven de miljoen aan weekbereik.

Rondom NPO Radio 2 worden de geruchten sterker dat een verandering in zenderleiding op handen is. Peter de Vries zou vervangen worden door Florent Luyckx, voormalig zendermanager bij 3FM en Veronica, thans Powned radiobaas, of Coco Hermans, voormalig 538 baas, de vrouw van ex-NPO Radio 2 deejay Frank van ’t Hof en nu deejaymanager bij Wunderbaum management, die de zaken doen van o.a. NPO Radio 2 deejay Evelien de Bruijn en vele Qmusic en JOE deejays. Dit managementburo wordt geleid door Tessel van der Lugt, dochter van Paul van der Lugt, man van Evelien de Bruijn. Tessel is op haar beurt getrouwd met Sander Lantinga, waar ze ook het management voor verzorgt.

33 Comments

  1. radio 1 is na de sportzomer logisch weer kleiner

    het weekbereik van 3fm is bijna het hele jaar boven de 1 miljoen. alleen vorige week en week 5 niet.

    veronica zit al een week of 5 hoog in de luistertijd

    dus zo bijzonder is dat allemaal niet

    • Nou het is wel goed om dat eens even apart te benoemen. Het aangepaste muziekbeleid bij Veronica doet ze dus wel degelijk goed en dus ook hun marktaandeel.

      Voorts hoor ik wel dat er al discussie is over de muziek vanaf september in de ochtend bij Ekdom, dat zal nog een heel gevecht gaan worden om hem iedere dag U2 te laten draaien 😉

      Overigens vind ik zo’n grote leegloop bij NPO Radio 1 zorgwekkend, dit betekent dat hun dagelijkse programmering dus in potentie veel meer mensen zou kunnen bereiken als er een veel duidelijkere lijn en onderling verband in zou zitten

      • het weekbereik van veronica is het hele jaar niet zo hoog, allleen de lusitertijd neemt toe.

        radio 1 komt 16 weken van dit jaar tussen de 7 en 8 procent uit.
        12 weken tussen 8 en 9
        2 weken 9 %
        en dus 2 weken hoger, week 32 en 31 (11,6 en 10,4).
        week 32 en 31 zijn dus uitschieters. tussen de 7 en 8 is prima.

        en bij je regel over 3fm was overbodig want die scoren standaard boven de miljoen

      • Denk meer dat dit komt door de nieuwe programmering met Wout en Frank, dat legt Veronica duidelijk geen windeieren. Muziek is niet zoveel veranderd de afgelopen tijd hoor. Het is nog teveel pop/rock en erg eenzijdig, dat wel.

      • Het geeft aan dat er vraag is naar een sportzender.
        In USA zijn er velen, vaak op AM
        Ook in de UK SportsTalk (ook hier te horen op 1053 en savonds 1089AM) en BBC Radio 5 Live met sport en nieuws.
        (Hier op AM 693 en savonds 909)

        • Helemaal niet, er waren nu de Olympische Spelen met twee weken de hele dag sport. Nu is er Langs de Lijn, iedere avond, de hele zondagmiddag en langer op avonden als er belangrijk voetbal is. En dan zijn er veel populaire sport(voetbal)podcasts die je niet live, maar achteraf wilt horen.

      • Eens wb Radio 1, ipv profiteren van de sportdrukte en de extra luisteraars behouden accepteren ze nu de leegloop als een soort vanzelfsprekendheid. Het is het weer niet.
        Of was het de programmering of de sport, hoe hou je ze vast? Lijkt mij de taak van de zendermanager om daar ver voor de zomer over na te denken. Een plan hebben.
        Blijkbaar is meer sport wat mensen aanspreekt. Misschien ook de presentatie, muziekkeuze of wat neutraler karakter?
        Zonde.
        Zoveel luisteraars als water door een vergiet.. ach ja, zomer is voorbij, dag luisteraar tot volgend jaar. O wacht, Olympische spelen zijn er over 4 jaar pas weer. Is radio1 er dan nog?

        Zelf heb ik met plezier naar Radio1 geluisterd… maar nu is het weer een ratjetoe van programma’s.

        Raar.

        • Je moet de gemiddelde voetbalfan maar eens vragen wat er gebeurde op NPO Radio 1 toen Ajax die ellenlange penaltyreeks had vorige week.. Uitzenden tot het einde? Niks ervan, we gaan gewoon de kranten bespreken zoals gepland!

          • Dus een aparte sport/ actueel nieuwszender, naast een meer achtergrondzender.
            In UK heb je BBC Radio 4 met achtergronden etc en 5 Live met actueel nieuws en sport. Dus naast elkaar. En ook nog het commerciele SportTalk.

            Het gebeurt wel vaker op R1 dat belangrijke wedstrijden niet of heel beperkt verslagen worden ivm normale programmering die totaal daar niet bij aansluit.
            Andersom ergeren luisteraars zich aan die sport inbreuken.
            Dus uit elkaar halen.

            (Ja die penalty reeks heb ik gehoord, of dus niet)

          • sport naar radio 2 die draaien ook graag abba en alleen nieuws op 1 en daar de muziek weg. top 2000 uitzenden op radio 2 als er geen sport is om te verslaan.

  2. Prachtig, dat de zender van Wim Drent ( hitzzz ) met zijn waardeloze inhoud ( 20 minuten reclame per uur ) en hier vertegenwoordigd is door e-power onderuit zakt.
    Kunnen ze mooi de tarieven naar beneden bijstellen, zo dat er nog minder geld binnen komt en ze daar door geen geld hebben voor de volgende veiling opgeruimd staat netjes!

        • Muziek en muziek zit veel verschil tussen, en als je die piraten Herne hoort dat is kwalitatief erg slecht iedereen die denkt te kunnen kraaien koopt een geluidsband vertaalt wat en kraait het in met een goedkoop microfoontje Audacity en monteerde het over de geluidsband heen klinkt nergens naar dat is het gerne die die zender, die ik bedoel uitzend ver beneden ieder pijl en veel heel veel reklame en de inhoud is om te huilen luister maar eens naar deze zender online bijvoorbeeld morgen tussen 9 en 10 en oordeel zelf…

      • Denk het niet als je nu al hoort hoever reklame ze draaien en de tarieven weet en dat gaat uitrekenen en tegen alle kosten wegstreept houden ze krap genoeg geld over om de boel draaiende te houden.
        En als je de veiling prijzen ziet en bankgaranties die ze meer moeten leggen valt dit theoretisch niet meer terug te verdienen, als ze de huidige reklame tarieven vast houden.
        En veel meer kunnen ze niet vragen, om dat ze het vooral van de kleine ondernemers moeten hebben, die ook maar beperkte bestedings ruimte hebben kwa reklame.
        Dan staat Nl en hun zusterstations er beter voor financieel gezien.

  3. Ik mis ineens alle negativiteit rond Talpa? Ze staan deze week toch weer op een steeds bijna 25% met 3 zenders, wat ook was toen Ekdom en van Someren nog aan boord waren bij Radio 10 en de huidige ochtendshow nog niet op 538 te horen was. Er is hoogstens wat verschuiving van de ene naar de andere Taloa-zender geweest, voor de rest zal ome John wel tevreden zijn.

    • dat roep ik al maanden, maar dat willen ze niet publiceren, om dat ze dan helemaal onderaan staan.
      Die zenders zijn niet in trek bij het grote publiek en ik denk om adverteerders te misleiden zo dat ze teveel betalen om die hele zooi in de lucht te houden tellen ze alles bij elkaar op, dat is de truuk die ze gebruiken om maar in de lucht te blijven.

      • Bij die zenders zit nog wel échte radiopassie! Dat moeten we steunen!
        De radio moet niet zichzelf gaan bestrijden!

        Als zij niet meer mogen uitzenden komen er nog meer landelijke hetzelfde-zenders die elkaar bestrijden.

        Leve de regionale radio!

        • Echte passie???
          Pff Simone nog wel ja, maar een zender als Hitzzz noem je dat passie?
          Ik niet als je de inhoud hoort en de audio kwaliteit van de zender beluistert dit is reinste vervuiling van onze ether golven!

  4. Radio Veronica heeft weer dezelfde playlist als in de tijd van de Telegraaf Media Groep (feitelijk de oude naam van huidig moederbedrijf Mediahuis Nederland) onder gezag van Uunco en Erik de Zwart. (Hoogland dagen waren iets moderner dacht ik).

    Hoor elke dag weer Bon Jovi, RHCP, Guns N Roses, Lenny Kravitz, Coldplay en U2 uit hun 80s periode.

    Gezien het marktaandeel ligt dit lekker in het gehoor van mensen, en hoe bestaat het , ze het na 40
    jaar dato nog steeds kunnen aanhoren. De platenmaatschappijen zullen er blij mee zijn met die extra omzet zo na een zware covid periode. (elk steuntje is goed).

    • Tja het is het aloude credo uit Amerika: marktaandeel omlaag? playlist inkrimpen > marktaandeel omhoog. Het is voor de deejays niet leuk en voor de muziekliefhebber al helemaal niet, maar de gemiddelde luisteraar wil in die 20 minuten dat ie luistert gewoon alleen maar hits of classics.

      Wat doen ze met een restaurant dat niet loopt? Menukaart inkrimpen en alleen de toppers erop. En dan bedoel ik niet Froger, maar de carpaccio, tomatensoep, saté, spareribs, schnitzel en de zalm.

    • Haha ja maar dan moet iedereen die in dat kliekje zit er natuurlijk bij getekend worden en ik weet niet of dat op één A4’tje past! Onze vriend Freek schijnt trouwens een lobby voor Coco gestart te zijn

  5. Durf het bijna op deze site niet te vragen, maar ben ik nou de enige die wegzapt bij Wout en Frank??
    Vind er niks aan.
    Het ideale schoonzoon, Abn correcte toontje van WvdG en dan het zgn. nonchalante van FvdH 🥴

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*