Luistercijfers week 39: Talpa’s Radio 10 weer flink onderuit, NPO Radio 5 en JOE profiteren

Het einde van de 80’s hitlijst bij Radio 10 zorgt ervoor dat het station duikelt van 7,2 naar 6,3% marktaandeel. NPO Radio 5 is de zender voorbij door een enorme stijging in luistertijd en dus marktaandeel, van 5,5 naar 7,1%. Ook JOE stijgt, weliswaar iets minder, van 4,9 naar 5,6%, ook door een langere luistertijd.

Het ‘Somertijd’ effect bij 100%NL laat nog even op zich wachten, de zender zakt lichtjes van 4,1 naar 3,9%

Ook Gerard Ekdom weet nog geen hoge ogen te gooien bij Radio Veronica in de ochtend, het station stijgt 0,1% naar 3,7% marktaandeel, door een plukje extra luisteraars maar een daling in luistertijd.

Qmusic hijgt verder in de nek van marktleider NPO Radio 2, ze stijgen door de finale van de eerste ronde van Het Geluid in luisteraars en luistertijd en komen op 11,7% marktaandeel uit, nog zo’n 0,6% verwijderd van de nummer 1

24 Comments

  1. Jammer dat Veronica maar niet wil stijgen

    Daarnaast zie ik de cijfers van SLAM! 1.3 % Toch knap met alleen DAB+ en randstad frequenties

  2. Hebben er al managers een luistercijfer burn-out?

    Pure gekte dat de branche meewerkt aan weekcijfers. Helemaal als hierop beleid wordt gemaakt, managers die dat doen…meteen de straat op kegelen. Directies die dat afdwingen, er achteraan jonassen…Aandeelhouders die zich daarmee bezig houden, daar moet je niet voor willen werken.

    Wat betreft de nieuwsbrenger…Tip voor kopregel: ‘Luistercijfers week 39’ Zonder suggestieve bewoordingen in kop en toelichting. Bewoordingen als ‘duikelt’, ‘Enorme stijging’, ‘Somertijd effect’, ‘geen hoge ogen’, ‘Plukje’, ‘hijgt’ maken het allemaal wat smeuïg maar ook cheap ass Telegraaf-achtig.

    Ook gewenste maar niet onderzochte oorzaken noemen is lekker speculerend, maar niet feitelijk vastgesteld.

    En dan in de kop de verwijzing naar Talpa en voor anderen uitsluitend stationsnamen noemen, wat wil je daarmee zeggen?

    Wellicht al dit soort duidingen in de toelichtingen bewaren voor bij een maand of beter nog kwartaal analyse…dan is er meer recht van spreken en zijn de conclusies ook gefundeerder te trekken.

      • Luisteraars, als die er zijn, zitten hier ook niet op te wachten. Leuk voor op internet als podcast platform, misschien DAB maar dat is het wel.

          • De enige reden waarom ze dat kavel gekocht hebben is om het met dikke winst door te verkopen. Ze zijn inmiddels bij aardig wat partijen langs gegaan maar die hadden geen interesse. Om de kosten binnen de perken te houden blijft het station kaal zoals het nu is en wordt het niet door het NMO gemeten. Uiteindelijk hartstikke triest dus voor een partij die er wel wat van had willen maken. Sommige vinden zelf geld verdienen nu eenmaal het belangrijkste.

  3. Zodra Talpa van de rechter vier FM kavels mag hebben, zie ik YourSafe zomaar naar Talpa verhuizen en dan Radio 10 60s en 70s worden.

  4. NPO Radio 2 is gewoon de beste zender wat Nederland te bieden heeft. Period.

    Anders zijn de nieuws/sport zenders nog van belang.

    Enne, ze snappen nu bij Mediahuis toch ook wel dat het een tactische zet was van Talpa…

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*