Het einde van de 80’s hitlijst bij Radio 10 zorgt ervoor dat het station duikelt van 7,2 naar 6,3% marktaandeel. NPO Radio 5 is de zender voorbij door een enorme stijging in luistertijd en dus marktaandeel, van 5,5 naar 7,1%. Ook JOE stijgt, weliswaar iets minder, van 4,9 naar 5,6%, ook door een langere luistertijd.
Het ‘Somertijd’ effect bij 100%NL laat nog even op zich wachten, de zender zakt lichtjes van 4,1 naar 3,9%
Ook Gerard Ekdom weet nog geen hoge ogen te gooien bij Radio Veronica in de ochtend, het station stijgt 0,1% naar 3,7% marktaandeel, door een plukje extra luisteraars maar een daling in luistertijd.
Qmusic hijgt verder in de nek van marktleider NPO Radio 2, ze stijgen door de finale van de eerste ronde van Het Geluid in luisteraars en luistertijd en komen op 11,7% marktaandeel uit, nog zo’n 0,6% verwijderd van de nummer 1
Hoe zou Radio 5 het doen als het ook op FM zou zitten, waarschijnlijk de grootste zender van Nederland.
Absoluut
denk het niet dan krijgen ze er luisteraars bij die veel korter luisteren in de auto enzo. nu hebben ze vooral thuisluisteraars die de hele dag radio 5 luisteren vandaar die hoge luistertijd maar er luisteren nog geen miljoen mensen naar die zender
Jammer dat Veronica maar niet wil stijgen
Daarnaast zie ik de cijfers van SLAM! 1.3 % Toch knap met alleen DAB+ en randstad frequenties
Hebben er al managers een luistercijfer burn-out?
Pure gekte dat de branche meewerkt aan weekcijfers. Helemaal als hierop beleid wordt gemaakt, managers die dat doen…meteen de straat op kegelen. Directies die dat afdwingen, er achteraan jonassen…Aandeelhouders die zich daarmee bezig houden, daar moet je niet voor willen werken.
Wat betreft de nieuwsbrenger…Tip voor kopregel: ‘Luistercijfers week 39’ Zonder suggestieve bewoordingen in kop en toelichting. Bewoordingen als ‘duikelt’, ‘Enorme stijging’, ‘Somertijd effect’, ‘geen hoge ogen’, ‘Plukje’, ‘hijgt’ maken het allemaal wat smeuïg maar ook cheap ass Telegraaf-achtig.
Ook gewenste maar niet onderzochte oorzaken noemen is lekker speculerend, maar niet feitelijk vastgesteld.
En dan in de kop de verwijzing naar Talpa en voor anderen uitsluitend stationsnamen noemen, wat wil je daarmee zeggen?
Wellicht al dit soort duidingen in de toelichtingen bewaren voor bij een maand of beter nog kwartaal analyse…dan is er meer recht van spreken en zijn de conclusies ook gefundeerder te trekken.
Ik probeer ook nog maar iets sexy’s te maken van een stilstaand medium dat zichzelf al jaren niet meer vernieuwt, wees blij dat er überhaupt nog aandacht aan wordt gegeven
Veronica is maar goed bezig
Somertijd doet het net als vorige week niet lekker. Succes aan de collega’s van Rob.
Zijn dit de cijfers van de “week van de jaren 70” bij radio5?
Andere vraag word dat Yoursafe Radio nog wat Patrick?
In het hoofd van Giel wel….
Het is een experiment, zie niet in hoe je op deze manier geld kunt gaan verdienen
Luisteraars, als die er zijn, zitten hier ook niet op te wachten. Leuk voor op internet als podcast platform, misschien DAB maar dat is het wel.
Ach het valt te prijzen dat Giel dingen mag uitproberen, maar dat had net zo goed of zelfs beter onder de NPO vlag gekund
De enige reden waarom ze dat kavel gekocht hebben is om het met dikke winst door te verkopen. Ze zijn inmiddels bij aardig wat partijen langs gegaan maar die hadden geen interesse. Om de kosten binnen de perken te houden blijft het station kaal zoals het nu is en wordt het niet door het NMO gemeten. Uiteindelijk hartstikke triest dus voor een partij die er wel wat van had willen maken. Sommige vinden zelf geld verdienen nu eenmaal het belangrijkste.
Willen ze ook niet.
Zodra Talpa van de rechter vier FM kavels mag hebben, zie ik YourSafe zomaar naar Talpa verhuizen en dan Radio 10 60s en 70s worden.
Dat lijkt me relevanter inderdaad.
heb Liever SLAM/of sublime weer op dit FM pakket
Slam doet het uitstekend hoe ze nu bezig zijn op enkel DAB+ en op een relatief klein FM pakketje in de randstad. Houden zo. De toekomst is toch DAB+ en jongeren radio op FM is gewoon eindig.
En die doelgroep wil Giel dus bereiken met Yoursafe Radio met zo genoemde Generatie Z
Dat gaat hem dus niet worden: face that.
NPO Radio 2 is gewoon de beste zender wat Nederland te bieden heeft. Period.
Anders zijn de nieuws/sport zenders nog van belang.
Enne, ze snappen nu bij Mediahuis toch ook wel dat het een tactische zet was van Talpa…
Het medium Radio is idd dood en begraven. Dat is echt zonde want ik luister graag.
Ik had vroeger Radio Noordzee in mijn zolderkamer dat was nou leuk! 😛