Luistercijfers week 39: Talpa’s Radio 10 weer flink onderuit, NPO Radio 5 en JOE profiteren

Het einde van de 80’s hitlijst bij Radio 10 zorgt ervoor dat het station duikelt van 7,2 naar 6,3% marktaandeel. NPO Radio 5 is de zender voorbij door een enorme stijging in luistertijd en dus marktaandeel, van 5,5 naar 7,1%. Ook JOE stijgt, weliswaar iets minder, van 4,9 naar 5,6%, ook door een langere luistertijd.

Het ‘Somertijd’ effect bij 100%NL laat nog even op zich wachten, de zender zakt lichtjes van 4,1 naar 3,9%

Ook Gerard Ekdom weet nog geen hoge ogen te gooien bij Radio Veronica in de ochtend, het station stijgt 0,1% naar 3,7% marktaandeel, door een plukje extra luisteraars maar een daling in luistertijd.

Qmusic hijgt verder in de nek van marktleider NPO Radio 2, ze stijgen door de finale van de eerste ronde van Het Geluid in luisteraars en luistertijd en komen op 11,7% marktaandeel uit, nog zo’n 0,6% verwijderd van de nummer 1

8 Comments

  1. Jammer dat Veronica maar niet wil stijgen

    Daarnaast zie ik de cijfers van SLAM! 1.3 % Toch knap met alleen DAB+ en randstad frequenties

  2. Hebben er al managers een luistercijfer burn-out?

    Pure gekte dat de branche meewerkt aan weekcijfers. Helemaal als hierop beleid wordt gemaakt, managers die dat doen…meteen de straat op kegelen. Directies die dat afdwingen, er achteraan jonassen…Aandeelhouders die zich daarmee bezig houden, daar moet je niet voor willen werken.

    Wat betreft de nieuwsbrenger…Tip voor kopregel: ‘Luistercijfers week 39’ Zonder suggestieve bewoordingen in kop en toelichting. Bewoordingen als ‘duikelt’, ‘Enorme stijging’, ‘Somertijd effect’, ‘geen hoge ogen’, ‘Plukje’, ‘hijgt’ maken het allemaal wat smeuïg maar ook cheap ass Telegraaf-achtig.

    Ook gewenste maar niet onderzochte oorzaken noemen is lekker speculerend, maar niet feitelijk vastgesteld.

    En dan in de kop de verwijzing naar Talpa en voor anderen uitsluitend stationsnamen noemen, wat wil je daarmee zeggen?

    Wellicht al dit soort duidingen in de toelichtingen bewaren voor bij een maand of beter nog kwartaal analyse…dan is er meer recht van spreken en zijn de conclusies ook gefundeerder te trekken.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*