Op vrijdag 4 oktober tijdens de ‘Dag van de Audio’ reikte Audify drie audioreclame-awards uit. Winnaars zijn de audiocommercials ‘Oh ooh’ van OHRA en ‘Die snapt vakantie’ van de VakantieDiscounter. Hanka de Bruin van Jacobs Douwe Egberts werd gehonoreerd met de titel Audio-ambassadeur 2024.
Jury wijst twee winnaars aan voor Audify Awards Beste Audiocommercial
Nog nooit gebeurd in de historie van de radioreclameprijzen van Audify, de jury geeft twee adverteerders een Audify Award voor hun audiocommercial. De jury vindt dat beide campagnes goud verdienen.
OHRA – ‘Oh ooh’
De commercials hebben een zeer goed sound design en de verhalen zijn heel herkenbaar. OHRA is een winnaar door de verbeeldende auditieve doorvertaling van het huisdierenconcept en onderscheidend goed gebruik van taal. De ‘oh-ooh’ is een echte earcatcher en heeft alles in zich om te ontwikkelen naar een veel gebezigde term in de Nederlandse spraak.
Reclamebureau: Joe Public Amsterdam
Geluidstudio: Public Audio
Mediabureau: Mindshare
de VakantieDiscounter – ‘Die snapt vakantie’
De commercials spelen met sounddesign en laten je goed luisteren. Het is een nieuwe vorm van het concept van de vorige campagne, die ook de verbeelding van geluid en vakantie echt wist over te brengen op de luisteraar. Hoogwaardige productie en zeer goed gecaste stem. Net als vorig jaar wint de VakantieDiscounter een Audify Award omdat zij auditief markante audioreclame maakt.
Reclamebureau: INDIE
Geluidstudio: LEVALO
Mediabureau: Stroom
Audio-ambassadeur 2024 is Hanka de Bruin / Jacobs Douwe Egberts
De jury heeft in mooie discussies over het ambassadeurschap van audio gekozen voor Hanka de Bruin als de Audio-ambassadeur van 2024. Ook bij vorige werkgevers was Hanka de motor achter de inzet van reclamedragende audio in de mediastrategie. En met succes want steeds blijkt de grote toegevoegde waarde van audioreclame én Hanka, in dit geval voor de merken van Jacobs Douwe Egberts. Ook een pluim voor de Jacobs Douwe Egberts marketeers die overtuigd meegaan in de adviezen en audio inzetten voor merkbouw.
Jury en jurering
De vakjury voor de categorie ‘Beste Audiocommercial’ bestaat uit: Susanne van Nierop (Adformatie), Kees Kroot (Soundcircus), Marcel Hartog (Joe Public), Jeroen de Bakker (Airborne), Maik Cox (AMP Amsterdam). Voor de categorie ‘Audio-ambassadeur’ is de jurering gedaan door: Dagmar Bakker (Ster), Edwin Koeners (Audiohuis), Rutger Praamstra (DPG Radio), Wolter Klinkert (Talpa Network).
Beide jury’s hebben de inzendingen beoordeeld op creativiteit, impact, uniciteit en effectiviteit. Ook keken ze naar de manier waarop de campagnes opvallen in de huidige reclameblokken en welke innovatieve rol de genomineerden spelen in de audiomarkt.
Gevalletje “Wij van WC-eend adviseren… “