Patrick Kicken: Al die nieuwe radiostudio’s zijn eigenlijk verkapte TV studio’s, wat de afstand tot de luisteraar alleen maar vergroot

[BLOG] Het begon allemaal met Rick van Velthuysen. Die wilde zo nodig ook te zien zijn op internet naast dat hij te horen was op de radio. Hup, weg magie. Visual radio was geboren en radio kon doen alsof het met zijn tijd meeging, terwijl het eigenlijk zichzelf hiermee om zeep aan het helpen was. Goede radio komt binnen via je oren waardoor er een hele wereld aan visualisaties in je hoofd verschijnt. Natuurlijk ben ook ik niet van gisteren en snap ik dat we het niet meer kunnen wegdenken anno 2024, maar het begint toch echt groteske vormen aan te nemen. De deejays bij 538, Qmusic, JOE, SLAM!, Veronica: ze zijn nog één stapje verwijderd van eerst de visagie in moeten voordat je radio mag gaan maken in een TV studio. En trek vooral geen shirt met streepjes aan want dat gaat interfereren op beeld!

Komt Kicken weer met zijn ouderwetse gedachtes uit de 90’s en dito boekjes. Ja hoor, zet het maar neer bij de comments of roep het maar tegen je collegadeejay die het wél fantastisch vindt om in een bak licht met zeven camera’s op zijn hoofd te gaan doen alsof hij een ster is. Want dat ga je nu nog meer krijgen in zulke megalomane, kille, van alle romantiek en radiogeur ontstripte ‘radio’ studio’s. Bij een échte radiostudio zie (en ruik) je de koffievlekken in de vloer, half verscheurde posters van Pamela Anderson aan de muur, handtekeningen van VIP gasten op de deur, lege flessen wijn in de hoek en een dartbord met de foto van Balkenende of Mark Rutte: dát soort baldadigheid wil ik terugzien in een radiostudio, dat sfeertje ga je namelijk ook terughoren op de radio. Nu ga je als een soort aapje de circuspiste in en word je véél te zelfbewust, waardoor de kans dat je op de radio weer gaat klinken als een keizer die zijn volk toespreekt een stuk groter wordt.

Wen er maar aan, hoor ik je denken, dit gaat niet meer weg. Klopt, de social media, marketing en TV mensen hebben het overgenomen: er moeten goede beelden zijn voor de socials, de studio moet ook gebruikt kunnen worden als Boulevard komt filmen en discjockeys moeten hun bek houden. Waar zijn de tijden gebleven dat Rob Stenders niet alleen zijn schoenen uitdeed maar ook kaarsen meenam naar de studio om zo het sfeertje te creëren dat voor intieme radio zorgt waardoor de luisteraar zich meteen verbonden voelt met wat hij of zij hoort. Want dat is wat je taak is als je radio zit te maken, niet een beetje in het wilde weg blaten, het samen gezellig hebben en daarna fragmenten uit de videostream knippen waarop de luisterkijker mag zien hoe gezellig jij het had. So what! Een goede radiostudio is als een slaapkamer: als je er niet fatsoenlijk de liefde in kunt bedrijven wordt het al snel een koude, kille, harteloze wip. Intimiteit is wat je wil, zelfs in de kortste spreek, geen wegwerpradio.

Wat me ook opvalt is dat je als jock amper of helemaal niet meer naar buiten kan kijken in die nieuwe radiotvstudio’s. Je zit letterlijk opgesloten in een black box. Je moet zien wat er buiten gebeurt, liefst nog over de stad heen zodat je daarop in kunt spelen. Regen? Fietsers met tegenwind? Parkeerplaats ineens leeg? Allemaal dingen waar je wat mee kan. En overal maar weer die stoelen. Alsof ik naar de Vijf Uur Show zit te kijken. Eruit met die dingen en ga staan! Het maakt je veel actiever, je haalt beter adem en swingt meer. Zeker op de drivetime uren zou ik jocks die lekker gaan zitten zwammen 10% van hun salaris afhalen. Om maar te zwijgen over de afstand en de vele schermen die er tussen de jock en sidekicks of gasten zitten, zorgt ook weer voor minder connectie. Ja: je zou kunnen stellen dat ik het met lede ogen zit te bekijken allemaal. Of zou ik nou écht een oude lul beginnen te worden die terugverlangt naar een tijd die niet meer is? Lees: de tijd dat een radiostudio op de eerste plaats nog zo ingericht werd zodat je er álles uit kon halen om de luisteraar een fantastische tijd te laten beleven, niet je ego nog verder op te blazen.

Patrick Kicken

De originele 3FM studio op het Mediapark, op een zaterdagochtend in 1998. Check die string van Jeanne Kooijmans om de rode ‘on air’ bal

Nog meer ter vergelijking, videobeelden uit de TROS 3FM zolderkamerstudio in 1997 en de lekker bonte Radio Veronica studio in 2010, waar ik mijn 20 jaar landelijke radio gelukkig mocht beoefenen:

Voor de liefhebber, de volle 25 minuten versie van Captain Jack in de TROS studio bij PK

Ruben van der Meer in de Radio Veronica studio

Meer foto’s van de nieuwe 538 studio

39 Comments

  1. Helemaal mee eens!
    “Vroeger” wist ik niet eens hoe Lex Harding eruit zag!
    Dat vond ik helemaal prima, want toen ik toch een foto te zien kreeg
    was het magische er wel af…
    Al radionerd vond ik radiootje kijken bij Van Inkel in de jaren 90 nog wel interessant en ook bij de chaos bij Ekstra Weekend. Bij een zender waar ik ooit zat ook webcams kwamen, gingen ze eerst uit als ik mijn ding mocht doen…

  2. Ik moest gelijk denken aan het filmpje van Captain Jack die langs kwamen in de studio, dat is niet te vergelijken met nu idd. Nu klinkt en ziet het er allemaal zo geforceerd uit als je de filmpjes op media tegen komt

  3. en dan ook nog eens alles digitaal, muziek, jingles, reclame pffff
    echte radio word gemaakt met band en plaat dat leeft dat draait en geeft een vollere geluid.
    Blij dat ik nog een “ouderwetse” studiotje heb op de stream laptop na geheel analoog.

    • Je geeft een digitale studio de schuld terwijl dat er eigenlijk niets mee te maken heeft. Het zijn de passie-loze mensen bij de radio die niks meer kunnen. Het enige dat zij willen is de vluchtige roem. Blijft die uit dan is het zo gedaan met hun zogenaamde passie. In een analoge studio worden/werden net zulke kut-programma’s gemaakt als in een digitale. Leuk dat je het onderwerp aansnijdt maar het slaat nergens op.

      • Nou De Koot heeft wel een punt Dave, sinds de intrede van Omniplayer wordt de show door een producer vantevoren ge-edit, de overgangen staan al klaar en alles wordt doorgepijld. Velen zitten als een toeschouwer bij hun eigen radioprogramma te wachten totdat ze weer wat mogen zeggen, jocken is er bijna niet meer bij

  4. Ik luister naar internetradio. Opgenomen of uitgezonden vanuit kleine studiokamers.
    Gewoon één dj die ook nog de knoppen bedient.
    Radio Monique International is mijn lievelingszender.

  5. Ben het helemaal met je eens! Vroeger als je naar Veronica luisterde, tot het tijdperk Veronica FM, hoorde je precies wat je hier omschrijft. Die studio op het Laapersveld had uitzicht en zeker van Inkel speelde daar vaak op in. Mooie radiotijden als luisteraar, komt nooit meer terug.

  6. Sowieso was de sound in die tijd ook veel vetter! Weet niet wat het is, maar tegenwoordig is het allemaal maar als een ongekruide bal gehakt. Saai en smakeloos.

  7. Als ik oude foto’s zie of oude video opnames (staam op YouTube) van de oude Hilversum 3 en later het Radio 3 centrum in het voormalige NOS audio paviljoen, zag dat er supercool uit. De oude dj tafel, de jingle machines, de jingle cartridges, draaitafels, bandrecorders en vanaf eind jaren 80 ook de cd speler. Én je kon er nog naar buiten kijken en er was de beroemde pilaar met allerlei stickers.

  8. ik meen dat ooit Frits Spits op de vraag over camera’s de opmerking maakte waarom hij daar geen voorstander van was: “Radio is het theater van de fantasie.”

  9. Wij als radionerds zijn het helemaal met je eens Kickie. Probleem is echter dat 99% van de luisteraars geen radionerds zijn die in het verleden blijven hangen. Ik ben bang dat als we met radio de toekomst in willen, we wel moeten.

    • Dit heeft weinig met vernieuwing te maken, puur voor het ‘kijk ons eens modern zijn’ gehalte wellicht wel maar wat er op de radio te horen is moet voorop staan. Wil het medium nog boeiend blijven dan moet alles op alles gezet worden om de verbinding met de luisteraar voorop te laten staan. Dus: zorg voor sfeer en intimiteit. Radio wordt gevoeld door de luisteraar, niet alleen gehoord.

  10. Daarom heb ik ook zo’n bloedhekel aan dat top 2000 cafe. Toen ze daar in 2010 mee begonnen was het gedaan met de sfeer. Nu luister ik er sowieso niet meer naar als je ziet wat er tegenwoordig voor kudtmuziek in staat.

  11. Je slaat de spijker weer eens op z’n kop Patrick. Ik zat er al een tijdje over na te denken. En het is niet alleen met radio, wat dacht je van de artiesten? In de goeie grijze zwart wit tijd had een artiest een artiestenstatus. Wat wist je van James Brown? Of van Jimi Hendrix? Helemaal niks. Noppes Nada. En nu? Overal zijn films en musicals over gemaakt. Ik vind dat dus een ernstige aanval op het idool en kijk er dan ook zelden naar. Muziek, daar luister je naar en dan gebeurt er iets in je kop. Dat heet emotie.

  12. Kijk je naar types als Rob Jansen, Bas en Dylan of Eddy Keur, dan weten ze die stemming en sfeer in hun digitale studio’s alsnog te maken.

    De grootte van de studio en de meubels is daarin wel bepalend. Als een plein maar halfvol staat, zetten ze de mensen op tv dichter bij elkaar voor een ‘vol’ beeld. Die meubels in de studio zijn echter niet te schalen. Vooral als er maar één DJ zit in plaats van het ochtendteam of middagteam verzuipen ze in de ruimte.

  13. ‘t zijn net fabrieken geworden…. Geen gezelligheid of veel te groot.
    En veel te veel monitors. Vraag me af wat Joe met zoveel schermen moet?

    2 a 3 snap ik nog wel.

  14. Ik ben wel nieuwsgierig naar cijfers hoe en hoeveel mensen radio luisteren. Het meeste in de auto, gevolgd door werk en thuis? Ik weet het niet, maar het zal samenhangen wanneer mensen naar visual radio kijken. Ik doe het af en toe kort thuis en ik luister via mijn pc en geluidsinstallatie. Het voegt weinig toe, behalve bij live acts in de studio en soms ben ik ook nieuwsgierig naar gasten. Gistermiddag maakte Patricks grote held Eddy Keur er een spektakel van met z’n jubileumshow. Of kijkt er dan ook niemand naar?

  15. Ongezelligheid kent geen tijd in die grote studio’s. Minstens 3 producers en side kicks voor de drive time uren. Ja, die willen natuurlijk wel wat ruimte om zich heen. Arbo wetgeving zal hier ook meespelen…in het land van de regels moet voor een werknemer minstens 4 vierkante meter worden berekend. Dat zorgt met al die mensen in de studio voor een kille balzaal.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*