Ofcom (het Engelse Commissariaat voor de Media) wil dat de Engelse publieke omroep verder gaat in transparantie, met name in relatie tot de potentiële impact van zijn activiteiten op concurrenten.
Volgens het jaarverslag van Ofcom legt de BBC “routinematig geplande wijzigingen in de activiteiten van de openbare dienstverlening niet voldoende gedetailleerd uit aan mogelijk getroffen partijen”, waaronder uitgevers en andere commerciële tv- en radiozenders.
Ofcom haalt in haar jaarverslag het voorbeeld aan van de onlangs aangekondigde plannen van de BBC om wijzigingen aan te brengen in de iPlayer on-demand-service. Volgens Ofcom geeft de BBC niet voldoende informatie gaf over wat de veranderingen waren. Volgens de toezichthouder is het daarom lastiger om grip te krijgen in hoeverre de publieke omroep marktverstorend is voor andere mediapartijen. Ofcom maakte zich ook zorgen over de commerciële activiteiten van de BBC. De toezichthouder meent dat de BBC daar transparanter over moet zijn. Ook wil de toezichter dat het BBC-bestuur intensiever contact legt met andere omroepen.
Ofcom constateert dat ‘de BBC als geheel onderscheidend is’, maar dat de investering in programma’s die in Groot-Brittannië zijn geproduceerd, sinds 2010 in totaal met bijna een kwart zijn gedaald. In de categorie ‘comedy’ en ‘kids’ gaat het zelfs om een daling van 38%. ‘Entertainment’-producties zijn met 11% gedaald. Ofcom zei ook dat de BBC verdere actie moet ondernemen om de gehele Britse samenleving te vertegenwoordigen.
Toch is Ofcom in algemene zin positief over de publieke omroep die “over het algemeen zijn taak voor het publiek vervult”. Gemiddeld wordt er ongeveer twee uur en 45 minuten per dag besteedt aan het bekijken van BBC-content en 68% van het publiek is tevreden BBC TV. 75% is tevreden over de radio- en online-content van de BBC.
Geef als eerste een reactie