10 oktober. Dag van de Mediastad?

Op 10 oktober 1995, vandaag 29 jaar geleden, werd in een Hilversumse raadsvergadering voor het eerst in de geschiedenis het woord Mediastad gebruikt. Viert Hilversum als Mediastad in 2025 – 30 jaar later – op 10 oktober de Dag van de Mediastad?

Hoe werd Hilversum Mediastad? Hilversum ontstond in 1918 als radiostad, werd later in de jaren zestig door de komst van de televisie dé omroepstad, veranderde door de technische ontwikkelingen in de jaren negentig tot multimedia-stad en profileert zich tegenwoordig als Mediastad.

‘Zeer nodig acht D66 de voorgenomen extra aandacht voor Hilversum als mediastad, inclusief de nieuwe ontwikkelingen zoals de elektronische snelweg. Hoe die aandacht extra gestalte moet krijgen en of hiervoor extra middelen nodig zijn, zijn vragen waarop wij graag antwoord krijgen.’

Scan van het originele raadsstuk:

Deze zin werd uitgesproken in de raadsvergadering op 10 oktober 1995 door D66-raadslid Marja Brandjes, markeert het moment dat in de Hilversumse raad voor de allereerste keer het woord mediastad wordt gebruikt.

Zes jaar eerder, in 1989 speelt het woord mediastad alleen nog ambtelijk en intern op het gemeentehuis een rol. Dat blijkt uit de ambtelijke notitie Hilversum op weg naar 2000. Het geïntegreerde scenario, dat in september 1989 door de afdeling SO en de dienst RVM – door een team van elf ambtenaren- wordt uitgegeven. Het rapport beschrijft de belangrijke keuzes die in de komende tien jaar gemaakt moeten worden, die bepalende zijn voor de ontwikkeling van de gemeente. ‘Een geïntegreerde en strategische visie op het komend decennium is nodig,’ valt te lezen in de eerste alinea van het rapport. Aan de basis van het rapport staat een onderzoek naar de economische structuur van Hilversum door Bureau Buck Consultants International, die uitgaat van drie ambtelijk klinkende scenario’s; een groei-remmend, stabilisatie en groei-uitnodigend. Ook spreekt men in het rapport van een bepaald beeld van Hilversum.

‘Hilversum is omroepstad van Nederland. Voor zeer veel Nederlanders en buitenlanders zal dat het enige zijn waardoor ze Hilversum kennen. Zou Hilversum de omroep niet binnen haar grenzen hebben, dan zou de bekendheid ervan vele malen kleiner zijn.’ Na hoofdstukken over ruimtelijke capaciteit, milieuproblematiek en regio- en mediacluster zijn hoofdstuk 6 en 7 volledig gericht op Hilversum mediastad. Een van de conclusies is dat het traditionele omroepland nauwelijks meer bestaat, mede door de sterke commerciële tendensen. ‘Deze sterke turbulenties en belangrijke innovaties zijn er de oorzaak van, dat Hilversum zich zorgen moet maken als zij de bakermat van deze grote bedrijvencluster wil blijven.’ … ‘Het zicht van de gemeente op de ontwikkelingen en behoeften in de mediasector is te beperkt.’ De opstellers van dit rapport noemen dit zorgwekkend.

‘Eigenlijk zou tezamen met die sector zicht verkregen moeten worden op de ontwikkelingen in het komende decennium en zou samen moeten worden gewerkt aan een structuurvisie ter zake… en als doel moeten hebben Hilversum Mediastad ook voor de toekomst te profileren en veilig te stellen.’

bron: boek 100 jaar Hilversum Mediastad van auteur Peter Schavemaker

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*