ACM waarschuwt voor misleidende opzegdiensten bij streamingabonnementen

In een nieuwe campagne waarschuwt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor de valkuilen van betaalde opzegdiensten. Onder het motto ‘Pas op voor opzegdiensten! Opzeggen doe je zelf’ informeert de ACM consumenten over de verborgen kosten van diensten die abonnementen op streamingdiensten zoals Videoland, Netflix, NLZIET en Spotify opzeggen tegen betaling. Veel mensen zijn zich niet bewust dat ze voor zo’n dienst soms tot wel 50 euro moeten betalen, terwijl opzeggen bij de streamingdienst zelf doorgaans gratis is.

Steeds meer meldingen over misleidende opzegdiensten

Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM, legt uit: “We zien een toenemend aantal meldingen van consumenten die per ongeluk gebruik hebben gemaakt van een betaalde opzegdienst. Zij dachten gewoon direct op te zeggen bij de aanbieder, maar kwamen via zoekresultaten op een bemiddelaar terecht. De rekening die daarop volgde, was een onaangename verrassing.”

Hoe herkent u een betaalde opzegdienst?

De betaalde opzegdiensten verschijnen vaak bovenaan in zoekresultaten wanneer je zoekt op ‘abonnement opzeggen.’ Dit komt doordat deze diensten betalen om hun advertenties hoog te laten verschijnen in zoekmachines. Hierdoor klikken consumenten onbewust vaak op deze link, denkende dat ze de officiële website van hun streamingdienst hebben gevonden.

Van Houten benadrukt dat transparantie verplicht is: “Deze bemiddelaars moeten duidelijk vermelden dat het om een betaalde dienst gaat en welke kosten hieraan verbonden zijn. Is dat niet duidelijk, dan is dat misleidend.”

Tips om zelf eenvoudig op te zeggen

De ACM roept consumenten op om zelf hun abonnement op te zeggen en geeft tips om betaalde bemiddelaars te vermijden. Zo wordt aangeraden om niet direct op de bovenste link in zoekresultaten te klikken, en in plaats daarvan de officiële website van de aanbieder te zoeken. Op ConsuWijzer.nl zijn aanvullende tips te vinden, waaronder een voorbeeldbrief die helpt bij het opzeggen zonder tussenkomst van een bemiddelaar.

Met advertenties in tijdschriften, tv-gidsen, en een radiospot wil de ACM het publiek breder informeren. “Opzeggen doe je zelf,” is de boodschap die centraal staat in de campagne, die consumenten beschermt tegen onnodige kosten voor iets dat vaak gratis en eenvoudig te regelen is.

2 Comments

  1. Mensen zijn ook domme schapen hè. Je zegt je abonnement natuurlijk niet op via een link op Google gevonden. Dat is vragen om problemen. Misschien een idee om dat gewoon bij de betreffende streaming dienst ‘of zo’, ik weet het niet hoor…

  2. Sowieso is de Digitale Vaardigheid van de Standaard Wereld Mens heel slecht.
    Ik kan nog mee op mijn leeftijd ook alleen maar 35 jaar IT (Informatie Technologie) als beroep uitoefen.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*