Youtuber Noah Zeeuw: “Video maken is leuk, maar ook hard werken”

Het landschap van televisie, social en online video wordt complexer en is daarmee volop in ontwikkeling. De traditionele lineaire tv-kijktijd loopt sterk terug en kijkers consumeren anders. Vooruit of achteraf tv-programma’s kijken zijn stijgend. En het bereik van YouTube creators en online influencers met hun videocontent wordt dominanter. De nieuwe mediamakers produceren voor hun doelgroepen creatieve en relevante content wat bereik geeft. Hoe zien zij de wereld van het online social domein? YouTuber Noah Zeeuw (24) is zo’n populaire nieuwe online mediamaker.

De jonge Noah Zeeuw heeft de afgelopen maanden veel over zich heen gekregen. Sinds de zomer zette hij met zijn YouTube-vrienden Jesper Kleynen en Marthijn van Steinvoorn even de rem op het maken van video’s voor het populaire YouTube-kanaal Ponkers (500.000+ volgers). “Video maken is leuk, maar ook hard werken. Soms lukt dat fantastisch maar soms moet je accepteren dat het even niet gaat. Daar zitten we in, een dipje”, gaven ze aan op hun Facebookpagina. Trouwe volgers van Ponkers reageren op social flink, omdat ze de populaire Ponkers-video’s moeten missen. Marthijn gaat niet meer verder is is nu aan de slag bij een productiehuis. Noah en Jesper zeggen genoeg inspiratie te hebben om door te gaan, maar huidig producent Medialane heeft nog geen beslissing genomen over hoe Ponkers verder gaat.

In een koffiezaak in Amsterdam-Zuid geeft Noah aan dat de afgelopen maanden op hem zijn overgekomen alsof hij in een rollercoaster leefde. Hij heeft goed nagedacht over zijn toekomst. Zeeuw begon vijf jaar geleden met het YouTube-kanaal Ponkers (een origineel MediaLane Online format) waarin hij muziek parodieëen en de videoserie ’24 uur overleven zonder geld’ maakte. Noah, Jesper en Marthijn voerden wekelijks – vaak gekke – opdrachten in een stad uit. Vooral jongeren op YouTube smullen van hun avonturen. “Ik heb het vanaf het begin met heel veel plezier gedaan. Het concept komt van het Duitse Mediakraft en in het begin hebben we veel formats overgenomen in het uitvoeren van de opdrachten, maar later bedachten we alles zelf wat de typisch Nederlandse herkenbaarheid en relevante gaf”, zegt Zeeuw erover. “We groeiden in die begintijd snel en de parodie “Praat Amsterdams met me” is onze doorbraak geweest”. Zeeuw maakt bij Medialane Online ook het YouTube-kanaal FilmFabriek (40K+ volgers) waarin hij praat over films en series. Daarnaast was de multitalent presentator bij de zender FOX (Let’s go viral, Emmy Awards, Golden Globes). Zeeuw: “Ik heb gelukkig tot nu toe altijd kunnen doen wat ik wil doen en waar ik goed in ben. Video’s maken die onze jonge doelgroep raakt. Daarin zijn grote merken ook in geïnteresseerd, want juist die doelgroep willen ze bereiken. En jongeren zijn moeilijk te bereiken in het ingewikkelde medialandschap van nu.”

Volgens Noah Zeeuw zijn bij het produceren van relevante online videocontent drie zaken belangrijk om bijvoorbeeld een groot bereik te krijgen. Het videoverhaal moet volgens hem authenticiteit hebben, persoonlijk zijn en persoonlijkheid kennen. “In ‘24 uur overleven zonder geld’ bijvoorbeeld is niks vooraf geregeld, alles is echt. We nemen de kijker mee in ons verhaal, van ons geluk tot onze zorgen. Dat schept een band met je volger. Het persoonlijke en de authenticiteit zit meer in de connectie die je maakt met je volger. En natuurlijk is de onderlinge chemie tussen ons belangrijk. Dan krijg je echte reacties. Door hier consequent in te zijn, voelen volgers zich tot je verbonden.”

Zeeuw zegt veel geleerd te hebben de afgelopen jaren: “Er zijn nog maar weinig bedrijven met sterke merken die echt succesvol zijn in de wereld van online content. In een ingewikkeld medialandschap zullen “onpersoonlijke” merken het zwaar krijgen. Mensen hunkeren naar de persoonlijke connectie, iemand met een gezicht, iemand waar ze naar kunnen kijken en mee kunnen praten. Het wordt een “survival of the fittest and the smartest”. Wil je groot worden op social media dan is het een kwestie van consistent aanwezig blijven met een duidelijke boodschap en herkenbare gezichten. Net als tv dat doet. Gelukkig wordt de wereld van de online contentmakers steeds meer serieus genomen, omdat er al veel goeie voorbeelden zijn. Bij het vertellen van een verhaal met een gewenste emotionele beleving zijn wij teruggegaan naar de basis. Door de interactie tools op social media kun je goed inschatten wie er zich aangesproken voelt. We kunnen dus, anders dan bij tv, beter inschatten wie er kijkt. Dat willen adverteerders graag.”

De online adverentiemarkt groeit door en adverteerders investeren steeds vaker hun budgetten in online en social. Volgens de Programmatic Advertising Study 2018 die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de belangenvereniging van de online advertentiesector, komt de verwachte ad spend voor dit jaar op 292 miljoen euro te liggen.

Opnieuw groei ten opzichte van eerdere jaren. Zeeuw ziet daarin een kans. Hij is net begonnen met zijn eigen bedrijf waarin hij zich focust op het produceren in online videocontent. “We zitten aan de vooravond van een nieuw tijdperk. Grote merken moeten op zoek naar hun publiek, want je weet niet waar je doelgroep precies zit. Ja, veel op online, maar waar precies. Het landschap is tenslotte ingewikkeld.”

Waar zijn wereld van de YouTube creators en online influencers precies naartoe gaat, kan Noah Zeeeuw ook niet voorspellen. “Blijf vooral proberen om meer en meer ervaring op te doen. Alleen dan maak je niet steeds dezelfde fout. Leer van ervaringen.”

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*