Luistercijfers week 47: Publieke radiozender NPO Radio 5 de nieuwe marktverstoorder, Sky, JOE, Veronica en 100%NL de slachtoffers

Wat moet dat toch een heerlijk gevoel zijn om met bakken staatssteun de commerciële zenders die hun eigen broek op moeten houden lekker te beconcurreren: NPO Radio 5 laat zich naast NPO Radio 2 weer blijken als enorme marktverstoorder door heerlijk popradio te spelen, zonder ruimte voor levensbeschouwing, maatschappelijke betrokkenheid of cultuur. Gewoon lekker doen wat de commerciëlen ook doen, een hitlijst met oude muziek en appjes voorlezen. Het levert ze het marktleiderschap op afgelopen week, wees er maar trots op als een Formule 1 auto met een twee keer zo sterke motor en gratis brandstof, banden, discjockeys en technici van de overheid.

De commerciële zenders die volop in de buidel moesten tasten om uberhaupt uit te mogen zenden hebben dus nu niet alleen tijdens Top 2000 last van hun eigen overheid en het ‘publieke’ NPO Radio 2, ook 5 rooft de hele markt leeg met hun beleid van zo lang mogelijk zoveel mogelijk luisteraars scoren. Zowel Sky Radio, JOE, Radio Veronica als 100%NL verliezen hierdoor marktaandeel. Het aloude credo bij de commerciëlen ‘we kunnen de zenders net zo goed uitzetten tijdens de Top 2000’ gaat dus nu ook voortaan eind november gelden. Wellicht is het een idee voor de NPO om 3FM full christmas te maken vanaf nu zodat Sky Radio in december ook wel kan inpakken, heerlijk de commerciële radiomarkt om zeep helpen in Nederland.

Is er dan ook nog leuk nieuws? Nou 538, 10 en Q stijgen nog een beetje ondanks de staatsconcurrenten, die de jongere doelgroep gelukkig niet weten te bereiken. Ook NPO Radio 2 zakt bijna een procentpunt. Gelukkig is er voor Radio 10 een lichtpuntje aan de horizon met de naam Erik de Zwart, thans nog werkzaam voor marktverstoorder NPO Radio 5.

18 Comments

  1. Dus een station zonder duur FM kavel, zonder de normale programmering met heel veel gebabbel en telefoontjes, de Evergreen top 1000 pakt zo maar 13%. Geeft toch te denken.
    Vooral niet de DrieFM zenders aan Radio 5 geven, stel je voor, het publiek geven wat ze graag wil.

    • Als ze dat zouden doen, zouden ze juist doen wat ze niet moeten doen: nog harder de commerciëlen beconcurreren en leegvreten, wat op lange termijn leidt tot nog meer verschraling van het (in mijn ogen) toch al schrale Nederlandse radiolandschap.

  2. Gat in de markt: een radiozender die het hele jaar topduizends uitzend: Weekje Stemweek, Weekje top1000 alle tijden, Weekje Stemweek, weekje top1000 90’s, weekje stemweek, weekje top1000 duetten, etc etc

    Radio Top1000 FM

  3. Of zijn er gewoon te veel FM-pakketten geveild, met een te laag bereik per kavel, zodat de commerciëlen, die toch al veel hetzelfde doen, vooral ook elkaar beconcurreren. Wat is je voorstel Patrick, de EO weer een hele woensdag op de populairste radiozender, zoals in de jaren 80 op Radio 3?

  4. Ze zullen balen bij veronica…
    Populaire jongens weg halen..vooral radio 2….
    Loopt voor geen meter….
    Doen ze toch iets goed bij radio 2…
    Misschien tip die flauwe van inkel erbij te halen commerciële.
    Op naar de top 2000!!

  5. Tjonge, radio5 had een leuk weekje Evergreen top 1000, wat het volk, (van hun belasting weetjewel) wat het volk leuk vond, zijn ze ineens marktverstoorder.
    En dat geleuter over levensbeschouwing. Dat is er in de normale week teveel op 5.
    En dan staat 5 ook weer achter 1.

    Wat ik wel vind is dat het wat dicht op de top2000 zit. Kleinnn kritiekpuntje.

    Nee het is niet nieuw Patrick, je liefde voor de NPO, Daniel Dekker en och, Erik de Zwart. Hartverwarmend om je grieven zo op proffecionele wijze te negeren om toch objectief te lijken.

    Gelukkig verstoord 3fm niet.

    Hoewel, ze gaan weer voor het goede doel in een glaze huis toch? Mooi he dat de publieke omroep dat heel succesvol doet. Kost wat. Maar mede door succes van het ene betaal je het ander.

    Fijne avond Calimero Kicken.

  6. Radio 5 doet gewoon wat veel mensen willen horen, daar is toch niets mis mee? Ze doen het zelf zonder FM maar wel met de nodige staatsteun.
    Heel lang geleden, maar dan ook echt heel lang geleden was het niet anders, “Geef het volk brood en spelen” Het volk wil vermaakt worden. Slechts een enkeling smult van een drie uitsturen marathon interview op de radio. (Zoals ik)
    Zelf heb ik de radio al lang vaarwel gezegd, en luster naar muziek via Spotify en documentaires via Podcasts.

  7. Het oude Radio 5 was als opiniezender van 1985 tot 2001 prima (als verlengstuk van Radio 1 op de 1008 kHz). Het “nieuwe” Radio 5 sinds 2001 (verhuisde toen naar 747 kHz geloof ik) heeft het oude profiel van Radio 2 overgenomen , met Je voelt je thuis als welbekende slogan. En zijn ze sinds 2001 veel nostalgische muziek gaan draaien. Was destijds een miljoenenbezuiniging van de NPO door de talkshows en documentaires (geleidelijk) te vervangen door muziek. Wat wel overgebleven is zijn de zondagprogramma’s van de EO, wat dan weer P.O. waardig aandoet.

    Zeker sinds de periode 2016-2017 is de oude Radio 2-crew doordeweeks geprogrammeerd op 5.

    Dus ook R5 is als popzender nummertje 3 niet zomaar uit de lucht komen.

  8. Ik heb een tip, Patrick: laten we gewoon twee verschillende luistercijferlijsten maken één voor de publieke en één voor de commerciële omroepen. Er klopt namelijk al jaren helemaal niets van die onderzoeken, dus dit kan er ook nog wel bij! Scheelt jou en vele anderen ook nog elke week een doos tissues 😉

  9. Helemaal vergelijkbaar met wat Joe of Radio 10 doen is Radio 5 niet. Ik hoor de eerste twee in ieder geval niet Frans Halsema of Wim Sonneveld draaien. Zelfs mijn meest favoriete gereformeerde EU-kneuterplaat allertijden, De Doodgewoonste Dingen van Passe-Partout (1977) hoor je op 5 wel eens voorbij komen. Je kunt ervan zeggen wat je wilt, maar het is prachtig gearrangeerd.

    Zelf luister ik trouwens voornamelijk thuis naar FIP Pop uit Frankrijk. Dat is nog eens goede publieke radio. NPO Campus komt bij vlagen enigszins in de buurt maar die Fransen doen het naar mijn smaak toch beter.

    • Helemaal eens.
      En nog iets..
      Ik quote Dhr Kicken even;

      De commerciële zenders die volop in de buidel moesten tasten om uberhaupt uit te mogen zenden hebben dus nu niet alleen tijdens Top 2000 last van hun eigen overheid en het ‘publieke’ NPO Radio 2, ook 5 rooft de hele markt leeg met hun beleid van zo lang mogelijk zoveel mogelijk luisteraars scoren.

      Kicken heeft het over John de Mol en die uit Belgie. Denk je dat John het “FM” shoppen voelt.
      2 van zulke spelers werken veel meer marktverstorend dan de NPO.
      Ze maken van commerciele radio een eenheidsworst waar zaaddodende entertainment uit spuit. De NPO kan zich (nu nog) creativiteit veroorloven. In belang van de luisteraar die daar via belasting voor betaald. John de Mol krijgt overigens ook staatssteun. Of dacht je dat hij wel netjes belasting betaald?

      Cultuur mag bij de npo alleen als het kraakt in een museum? Zodra de cultuur popmuziek is dan ja zeg… dat soort massa entertainment is dan geen cultuur ofzo?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*