Tijdens het mediadebat in de Tweede Kamer over de mediabegroting werd benadrukt dat samenwerking tussen publieke en commerciële partijen cruciaal is om het Nederlandse medialandschap te versterken. Het platform NLZIET, waarin publieke en commerciële omroepen samenwerken, kwam daarbij meermaals naar voren als voorbeeld van hoe deze samenwerking kan worden vormgegeven.
Publieke en commerciële omroepen: meer samenwerking nodig
GroenLinks-PvdA wees op de uitdagingen waarmee Nederlandse media te maken hebben door de groeiende invloed van internationale partijen zoals Netflix. Kamerlid Mohandis stelde: “Ik zie dat als we in het geweld van grote internationale platforms Nederlandse media-aanbieders niet meer samen hun media laten aanbieden, we de toekomst niet gaan halen of, erger nog, dat kwalitatieve programmering gewoon naar de achtergrond wordt gedrongen”.
De PVV vroeg zich af of de publieke omroep niet meer zou moeten investeren in NLZIET in plaats van in eigen platforms zoals NPO Start en NPO Plus. Kamerlid Van der Velde stelde: “De PVV vraagt de minister daarom of het gezien dit rapport niet logischer zou zijn dat de NPO meer investeert in NLZIET, een gezamenlijke streamingdienst, in plaats van dat de NPO extra geld besteedt aan die losstaande platforms.”.
Kritiek op vertragingen en versnippering
GroenLinks-PvdA bekritiseerde het uitblijven van hervormingen. Mohandis gaf aan dat de huidige Mediawet onvoldoende voorbereid is op de toekomst. Hij wees erop dat een gezamenlijke strategie en modernisering essentieel zijn voor het overleven van Nederlandse media.
Ook VVD ziet samenwerking van essentieel belang voor de toekomst. ‘Publiek en commercieel kunnen elkaar versterken, in elkaars belang, maar ook zeker in het belang van Nederland.’, aldus Kamerlid Martens.
Minister Bruins: toekomstplannen onderweg
Minister Bruins erkende de noodzaak van samenwerking, maar gaf aan dat concrete plannen pas in de zomer van 2025 worden gepresenteerd in de bouwstenenbrief over de Mediawet. Hierin zal worden gekeken naar de toekomst van publieke en commerciële samenwerking en de rol van NLZIET. “Ik denk dat dat soort grensoverschrijdende samenwerking tussen de publieke en private wereld heel erg belangrijk is. NLZIET is ook een vorm van samenwerking tussen de publieke en commerciële wereld. Ik denk dat we de komende jaren daar steeds meer van zullen zien”, aldus Bruins.
Voor de commerciële omroepen gaat bij de overheid te langzaam en nemen de commerciële omroepen het initiatief.
1 EU auteursrecht, dus geen geoblocking meer. In Spanje nl tvprogramma”s(terug)kijken via app. In nl Duitse programma’s (terug)kijken.
Misschien kan dat ook helpen.
Zal wel niet gebeuren. Minder geld in het laadje voor belanghebbenden.
Geen enkele distributeur wil NLZiet. De reden waarom lobbyclubjes dit steeds aanbrengen bij de media-woordvoerders, is om de publieke omroep te vertragen. Die maken immers gratis hun content en de commerciëlen moeten er geld mee verdienen.
RTL wil helemaal geen NLZiet, die wil Videoland. Talpa wil ook aansluiten bij een eigen streamer. DPG heeft zijn eigen videoplayer.
Dan is het wel handig als de NPO wordt pootje gelicht door de NLZiet samenwerking voor hen wel verplicht te maken, maar voor de commerciëlen niet.