Geen alcoholreclame op Nickelodeon en Disney Channel in 2025

Vanaf 2025 mogen op de televisiezenders Nickelodeon en Disney Channel geen reclames voor alcoholhoudende dranken meer worden uitgezonden. Dit besluit is genomen door de Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), omdat meer dan 25% van de kijkers van deze zenders minderjarig is. Hiermee gaat STIVA verder dan de Mediawet, die alcoholreclame na 21.00 uur toestaat.

Peter de Wolf, directeur STIVA: “We willen voorkomen dat reclame voor alcohol minderjarigen bereikt. Dit beleid is een proactieve stap om dat te realiseren.”

STIVA wijst erop dat jongeren steeds meer op social media actief zijn. Daarom worden op platforms als YouTube, Instagram en TikTok maatregelen genomen om alcoholreclame te blokkeren voor minderjarigen. Daarnaast monitort STIVA samenwerkingen van influencers met alcoholmerken via een speciale tool. Met dit strenge beleid wil STIVA bijdragen aan een verantwoorde alcoholconsumptie en jongeren beter beschermen.

2 Comments

  1. Ja dat zijn nog eens belangrijke zaken Peter de Wolf zich mee bezig houd. Bij mijn weten komen er al nooit reclames voor drank voorbij op kinderzenders maar goed. En kinderen mogen natuurlijk niet weten dat alcohol en roken bestaat want, wat is het met al die kinderen in het verleden slecht afgelopen. Man man man wat een betutteling altijd in dit land.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*