Kritiek op uitbreiding reclamemogelijkheden Ster

Het besluit om de publieke omroep vanaf 2027 tientallen miljoenen extra aan reclame-inkomsten te laten genereren, stuit op forse kritiek vanuit commerciële mediabedrijven. Dit meldt dagblad De Gooi en Eemlander. Media- en marketingspecialisten waarschuwen dat deze maatregel de toch al beperkte advertentiemarkt verder onder druk zet.

Om de onderwijsbegroting te redden, besloten regerings- en oppositiepartijen eind vorig jaar tot een extra bezuiniging van 50 miljoen euro op de publieke omroep, bovenop de eerder geplande bezuiniging van 100 miljoen. De NPO mag dit tekort compenseren door extra reclames te verkopen, mits de huidige restricties worden versoepeld.

Volgens Ster-directeur Frank Volmer is het zonder aangepaste regels onmogelijk om deze extra inkomsten te behalen. Critici, zoals mediaspecialist Peter Wiegman, noemen het plan echter “naïef” en vrezen dat commerciële media disproportioneel worden geraakt. Brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia waarschuwt dat dit ten koste zal gaan van de financiering van onafhankelijke journalistiek.

4 Comments

  1. NDP Nieuwsmedia: de spreekbuis voor de commerciële belangen van Mediahuis, RTL, FD en DPG, vermomd als lobby clubje. Hetzelfde clubje dat vindt dat alle reclame weg moet bij de NPO, maar vooral niet extra staatssteun moet krijgen. Zodat Belgen eigenaar worden van het hele Nederlandse medialandschap.

  2. Bestaat er wel een publieke omroep in Nederland?
    – Er is commerciële omroep – betaald door reclame;
    – Er is omroep in Hilversum – betaald door reclame & overheid;

    Maar waar is de omroep die onafhankelijk is van reclame?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*