Suzanne Kunzeler is sinds augustus 2014 netmanager van NPO 3, eerder was ze al verantwoordelijk voor NPO Zapp en NPO Zappelin.
Spreekbuis.nl sprak uitgebreid met Kunzeler over de grote uitdaging van de NPO om meer jongeren naar NPO 3 te laten kijken. Welke rol speelt jongeren radiozender 3FM in het behalen van dit doel? En wat zijn de plannen met de kinderzenders NPO Zapp en NPO Zappelin?
Je hebt als netmanager van NPO Zappelin, NPO Zapp en NPO 3 veel uitdagingen. De NPO heeft de ambitie om jongeren als kijkers terug te krijgen. Het marktaandeel hierin is nu erg laag.
“Ik vind het goed dat de Publieke Omroep zo duidelijk heeft gekozen voor jongeren.”
Meer dan ooit?
“Ja, het is altijd een belangrijke doelgroep geweest, maar het is wel goed dat we dat nu hardop tegen elkaar zeggen. Het is ook goed dat deze keuze nu te merken valt in de programmering. NPO 3 heeft zichzelf tot doel gesteld om kijkers in de leeftijd van 20-34 jaar aan te laten sluiten.”
Was dit duidelijke doel reden voor je om ‘ja’ te zeggen om, naast NPO Zapp en NPO Z@ppelin, ook netmanager van NPO 3 te willen worden?
“Ja, de groepen tussen 13-19 en 20-34 zijn specifiek anders. Het is leuk om te kijken naar de behoeftes en wensen van beide groepen; ze zijn enorm in beweging, hebben ambities en uitdagingen.”
Is een van je grootste uitdagingen om voor het ‘overgangsslot’ tussen NPO Zapp en NPO 3 het beste programma te vinden? ‘Fame Academy’ is succesvol. Is dat een goed voorbeeld?
“Ja, ’Fame Academy’ is een programma dat tussen de doelgroepen in zit, maar vooral de doelgroep 13-19 jaar kijkt hier naar. Na ‘Fame Academy’ zal ‘De Brugklas’ weer terugkeren. Ik zoek vooral, ook door de bezuiniging (€ 10 miljoen,red.) die op NPO 3 ligt, naar een programma die tussen de doelgroep in zit. Op dit slot ligt niet het meeste geld. In het najaar willen op dit ‘overgangsslot’ met resultaat komen. Er wordt op dit moment gewerkt aan een aantal veelbelovende pilots. Tot die tijd is ook 3opReis te zien.”
Toppop komt niet terug. Dat programma gaf toch niet het gevoel wat we wilden. De lat voor een nieuw muziekprogramma ligt hoog.
NPO3 wil ook meer gaan samenwerken met 3FM, dat wel succesvol jongeren aan zich weet te binden. Wat is er al bereikt in de samenwerking en wat wil je nog bereiken? Zijn zij een sleutel tot het oplossen van te weinig jongeren die kijken naar NPO 3?
“Wij zijn op zoek naar het gouden ei in onze samenwerking met 3FM.”
NPO 3 zendt op zaterdagavond al muziek uit.
“Muziek is een belangrijke factor om ons te profileren richting jongeren. Maar het is niet de enige. NPO 3 is breder dan een muziekplatform. Wij zoeken met 3FM naar een natuurlijke manier waardoor het in elkaar grijpt.”
Wat zijn de plannen op NPO 3 met muziekprogramma’s?
“We gaan, op zaterdag en zondag, meer festivalverslagen uitzenden op NPO 3.”
Komt Toppop terug?
“Nee, dat gaf toch niet het gevoel wat we wilden. We zijn op zoek naar een warm en breed live muziekprogramma. Een live programma past ook bij 3FM, die de hele dag live uitzenden. De lat voor een nieuw muziekprogramma ligt hoog, op dit moment wordt er gewerkt aan een pilot.”
Toppop met presentator én 3FM DJ Gerard Ekdom leek een logische link?
“Ja, we zoek toch naar iets meer kleur en dat iets meer aanhaakt bij het weekend.”
3FM bestaat in 2015 vijftig jaar. Ik begreep dat er een documentaire komt over 50 jaar 3FM.
“Dat klopt, deze is in de maak en zal worden uitgezonden op NPO3.”
Radiomaker (voorheen AVRO-TROS) en mediajournalist Arjan Snijders (@RadioRing) werkt op dit moment aan de voltooiing van een boek over Hilversum 3 / 3FM, dat in oktober zal verschijnen. Snijders schreef in oktober 2007 het boek ‘Herinnert u zich deze nog?’, over de omroep Veronica – na de zeezendertijd.
Wat zijn je uitdagingen voor de doelgroep 13-19 jaar?
“Het is een doelgroep waar ik me senang bij voel. Het is een leuke groep om iets voor te verzinnen, ook omdat je vrij snel wordt afgestraft. Net als bij de kinderdoelgroep 6-12 jaar laten ze je snel links liggen, wanneer je het niet goed doet. Dat weet ik uit ervaring als voormalig eindredacteur jeugd bij de NRCV. Ik moet heel goed kijken waarom we, als NPO Zapp en NPO 3, iets doen.”
Wat werkt? Humor?
“Ja, op NPO Zapp hebben we al humor doorgevoerd, deze categorie is een goed vehicle om dingen te vertellen. NPO 3 programma’s ‘Proefkonijnen’, ‘Missie Aarde’ en ‘Toren C’ (nieuw seizoen op komst, red.) zijn hier van goede voorbeelden. Vanaf 2 maart komt KRO Streetlab op de zender (elke maandag om 21.30 uur, red.), nadat Mindf*ck afgelopen is. Hierin maken vier jeugdvrienden een komisch en toegankelijk programma over menselijk gedrag. Zij testen elkaar en andere mensen uit in grappige en spannende situaties.”
KRO Streetlab klinkt als amusement, wat is er educatief aan?
“Dit programma is niet direct educatief, maar ik vind ook dat niet alles educatief moet zijn. NPO 3 moet ook programma’s maken waardoor de kijker ziet wat voor een zender dat is. Hoewel non-linear steeds belangrijker wordt, bouw je linear een merk en omgeving op.”
Bekijk hier de promo van KRO Streetlab
Hoeveel tijd heb je om het merk NPO 3 neer te zetten? Frans Klein zei bij je aantreden als zendermanager NPO 3: ‘Er zullen scherpe keuzes en vernieuwende programma’s gemaakt moeten worden’.
“2015 is een belangrijk jaar. We hebben al een paar keuzes laten zien. Maandag, dinsdag en woensdagavond doen het goed. Deze hebben elk een kleuring qua programmering en gevoel, die totaal het spectrum van NPO3 vormen.”
Wat zijn de plannen voor de andere avonden?
“Op vrijdagavond gaan we grote films programmeren. Een van de films is ‘Zero Dark Thirty’. De campagne hiervoor start over drie weken. In het najaar van 2015 willen we een vierde en vijfde jongerenavond bouwen.”
Over NPO Zappelin en NPO Zapp
Op 9 mei gaan we, in Beeld en Geluid, het evenement ‘Zapp Your Planet’ organiseren waarbij we 10 uur live televisie zullen maken.
NPO Zapp is meer spannender en jongensachtig geworden, vroeger was het een meisjeszender.
“Destijds bij mijn aantreden heb ik gezegd dat er meer jongens naar NPO Zapp zouden moeten kijken, dat de zender meer humor moest hebben en stoerder moest zijn. Programma’s zoals ‘Checkpoint’ en ‘Freek in het wild’ zijn goede voorbeelden.”
Deze veranderingen hebben hun vruchten afgeworpen. NPO Zapp is sinds januari, voor het eerst, marktleider voor de doelgroep 6-12 jaar. Het marktaandeel steeg van 17,8% naar 19,4%.
“De ambitie om dat te blijven ligt er. NPO Zapp wil dat realiseren met grote evenementen. Op 9 mei gaan we, in Beeld en Geluid, het evenement ‘Zapp Your Planet’ organiseren waarbij we 10 uur live televisie zullen maken. Het programma is een duurzaamheidproject, waarvoor NPO Zapp zich gaat inzetten voor de orang oetan.”
Je hebt gezegd dat ‘authentieke Nederlandse programma’s’ de reden zijn van de nummer 1 positie van NPO Zapp. Welke programma’s zijn de vaandeldragers?
“We hebben veel geïnvesteerd in eigen product. Vaandeldragers zijn oa. ’Spangas’, ‘De Beste Vriendenquiz’ en voor de meisjes ‘Hip voor nop’, ‘Puberen’ en ‘Jill’. ‘Studio Snugger’ op zondagochtend en woensdagmiddag wordt een nieuwe hit.”
NPO Zapp en NPO Zappelin zijn allemaal veel minder braaf dan vroeger.
“Dat klopt, vroeger zonden we brave en educatieve programma’s uit, iets waar kinderen thuis niet naar kijken. We hebben al onze programma’s veranderd zodat de doelgroep het nu wel thuis én op school kijkt, en erover praat. We hebben recent ook apps gelanceerd voor NPO Zappelin, die inmiddels al meer dan 700.000 keer is gedownload. Er is sinds kort ook de Zapp-app. In mei zal onze nieuwe Zapp website online komen, hier op zullen omroepen meer dan ooit gaan samenwerken.”
NPO Zapp bestaat in september 15 jaar. Komt er een speciale jubileum DVD?
“Nee, we gaan het uiteraard vieren op de zender.”
1 Trackback / Pingback