Is 2nd Screen dood?

In de media verschijnen de laatste tijd veel berichten dat de ‘second screen-hype’ alweer over is. Volgens hen is de tv-kijker beu om op alles en nog wat te reageren en willen zij het liefst passief televisie kijken. De negatieve berichtgeving over 2nd screen is echter niet gebaseerd op feiten.

Steeds meer Nederlanders gebruiken hun mobiel tijdens het televisiekijken. Uit cijfers van Nielsen bleek dat vorig jaar 84% van de smartphone- en tablet gebruikers hun mobiel gelijktijdig het tv kijken gebruiken. Eind 2013 was dit nog 75%.

Om over ‘Second Screen’ te spreken, dient er uiteraard enig verband te zijn tussen het 1e en 2e scherm. Ondanks dat het mobiele scherm steeds belangrijker is geworden en we het bijna niet meer een tweede scherm kunnen noemen.

2nd screen content is uiteraard de belangrijkste factor om groei van tweede scherm gebruik te versterken. Dit is uiteraard ook direct de zwakke schakel. Te veel programma’s worden nog traditioneel gemaakt en second screen features worden er vervolgens ‘opgeplakt’. Van een integratie tussen televisieprogramma en het 2e scherm thuis is dan nauwelijks sprake. Mometeen hebben we te maken met tv-producenten, omroepen of zenders die het nog niet aandurven om een tv-format te creëren, waarbij het spel of verhaal bepaald wordt door de kijker thuis. 

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*