In 2012 kocht RTL het online adverteerdersnetwerk Videostrip. Het bedrijf gaat nu op in SpotXchange, waarin RTL vorig jaar een meerderheidsbelang nam. Elwin Gastelaars is de nieuwe managing director voor het Beneluxkantoor in Nederland. Gastelaars verwacht dat RTL binnen 5 jaar programmatic advertising zal aanbieden.
SpotXchange is een video-advertentieplatform met een veilingmodel. Binnen het platform kan real-time worden geboden op beschikbare advertentieruimte door adverteerders. Adverteerders kopen ruimte in die via speciale software wordt verkocht door uitgevers zoals Sanoma of RTL. SpotXchange zit aan de uitgeverskant. “Er is een enorme markt binnen het advertentie-ecosysteem”, zegt Gastelaars. SpotXchange liet zich desondanks niet verkopen aan Google. “De Amerikaanse eigenaar wilde zijn onafhankelijkheid bewaren.” Daarnaast wilde spotXchange een eigenaar met kennis van zaken in de TV wereld. En dat werd dus de RTL Group.
Nederland is daarbij interessant, omdat het een innovatief land is. “We willen de advertentieketen meer transparant maken, inclusief de geldstromen, het eigenaarschap over userdata en het gebruik.”
Over vijf jaar kijken wij volgens Gastelaars naar gepersonifieerde reclames op RTL. “Het hangt af van hoe snel televisie volledig via het internetprotocol wordt uitgezonden en wanneer er voldoende bandbreedte is. Dat is een kwestie van tijd.”
Geef als eerste een reactie