Kan nichezender 3FM een landelijk event als Serious Request nog dragen?

Vandaag start 3FM met de vernieuwde Serious Request-actie. Vanochtend werden ook de luistercijfers van oktober/november bekend gemaakt en daar is te zien dat 3FM nog slechts 2,5% marktaandeel heeft. De ooit populairste zender van Nederland zakt daarmee naar een dertiende plaats in de Top 16 grootste landelijke radiostation. Kan een niche zender nog wel een landelijk event als Serious Request: De Lifeline alleen dragen of moeten andere NPO-zenders ook dit event omarmen? Spreekbuis.nl vroeg aan Ron Vergouwen (Mediadeskundige van oa NPO Radio 1 en RTL Boulevard) en Evert Bronkhorst (Strategy Director van mediabureau Vizeum) om een reactie.

Bronkhorst: ‘Vorig jaar werden op de laatste dag de andere zenders aangehaakt en ik vond dat al veel te laat. Hadden ze op dag 2 al moeten doen. Nu is het nog lastiger, je kan op andere zenders wel aandacht geven met korte blokjes maar echt een uur op 2 zenders tegelijk zoals vorig jaar zal nu niet lukken door de nieuwe opzet. Ook aandacht op TV is veel minder dan afgelopen jaren. De vraag is wel of je het als NPO breed moet dragen. Immers, de nieuwe opzet is ook gekozen om echt een nieuwe start voor de luisteraars te maken en van eigen kracht uit te gaan om te laten zien dat je als zender nog springlevend bent. Klinkt heel ambitieus, ben heel benieuwd hoe dit uitpakt.’

3FM is enkele maanden geleden met een vernieuwingsslag gestart. Ook Serious Request zit in een nieuw jasje. Bronkhorst draagt het initiatief een warm hart toe, maar is niet direct positief over de nieuwe opzet.

Bronkhorst: ‘Iedere euro is er 1, maar ik denk dat je niet te hoge verwachtingen moet hebben over eindbedrag. En of dit bijzondere radio oplevert, moeten we ook nog afwachten. Mis een beetje in de opzet het ‘saamhorigheidsgevoel’ wat in de oude opzet de kracht was: Een stad en regio die een week lang op zijn kop stond.‘

Mediaspecialist Ron Vergouwen laat in een reactie weten dat het lastig is om Serious Request breed over alle NPO-zenders uit te rollen ‘Serious Request is nog steeds een mooi merk, maar het heeft de laatste jaren heel veel last gehad van het afbrokkelen van het 3FM-merk. Dat de NPO dit jaar de tv-uitzendingen heeft verplaatst van 19.30 uur naar de late avond is ook een teken aan de wand van minder vertrouwen in de actie. En ik denk dat het schrappen van het Glazen Huis, als herkenbaar verzamelpunt van de actie, ook geen goede zet is. Als de NPO het voor elkaar zou krijgen om voor alle NPO-radiozenders een goede invulling te geven aan deze actie zou dat het weer een enorme boost kunnen geven. De vraag is alleen hoe. Vorig jaar werd al een voorzichtige poging gewaagd om het breder te trekken dan alleen 3FM. Radio 1, 2, 4 en 5 haakten allemaal een uurtje live aan bij 3FM. Op papier lijkt dat geweldig, maar elk station heeft een ander publiek en manier van radiomaken, dus dat klonk zowel voor 3FM-luisteraars als voor de luisteraars van die andere zenders heel erg geforceerd. Ik hoop in elk geval oprecht dat de NPO het mooie Serious Request-kerstverhaal snel nieuw leven in weet te blazen’, aldus Vergouwen.

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. 3FM Serious Request haalt stuk minder geld op
  2. Blog: 'Combineer Serious Request en Top 2000 op Radio 2'

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*