‘Misgelopen reclame-inkomsten door falend beleid Ster’

Eric Kramer (ceo van mediabureau GroupM) meldt in zijn FD-opinie stuk dat de Ster reclame-inkomsten misloopt door haar eigen verkeerde prijsbeleid.

Kramer: ‘Wat is er aan de hand? De Ster weigert sinds begin dit jaar volumekortingen te geven aan grote adverteerders. Commerciële omroepen bleven dat wel doen. De Ster verlaagde in plaats daarvan de prijzen voor kleinere adverteerders en liet grote bedrijven daarvoor opdraaien. Zij kregen een prijsverhoging van circa 20% voor hun kiezen. Het resultaat: grote adverteerders zochten interessantere alternatieven.’

Volgens de GroupM is er niets mis mee dat mediabureaus voordeel hebben bij volume-afspraken, mits dit transparant gebeurd. ‘Uiteraard verdienen mediabureaus aan de inkoop van reclamezendtijd bij TV-zenders. Hoe meer wij inkopen, hoe groter de korting die wij bedingen. Die kortingen geven wij vervolgens grotendeels weer door aan onze adverteerders. Onze klanten controleren met audits hoeveel korting wij hebben afgesproken.’

Bron: FD

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*