De luistercijfers van 3FM staan al enkele jaren onder druk. NPO heeft daarom dit jaar ingezet op vernieuwing. De radiozender heeft in haar 53-jarige bestaan overigens diverse veranderingen doorgevoerd. Vooral de transformatie naar een horizontale weekprogramering is een belangrijk onderdeel in de geschiedenis van 3FM.
Vanaf zaterdag 4 januari 1992 gingen de AVRO, KRO en NCRV onder de omroepnaam AKN het programma Station 3 maken, dat iedere zaterdag, zondag en maandag tussen 6.00 en 0.00 uur te horen was. Datzelfde jaar volgde er vanaf maandag 5 oktober een algehele horizontale programmering voor Radio 3, waardoor de stelregel “elke dag een andere omroep” grotendeels verdween. Alleen Veronica (zaterdag) en de TROS (zondag) hielden nog even een ‘eigen’ dag over.
De opkomst van commerciële radio aan het begin van de jaren negentig zorgde voor een lager marktaandeel. Ferry Maat, destijds programmaleider van de TROS op Radio 2 en 3, vreesde al eerder voor slechtere luistercijfers door de verhuizing van de TROS van de donderdag naar de zondag. Paul van der Lugt werd in april 1992 benoemd als centrale zendercoördinator; hij moest ervoor zorgen dat Radio 3 een duidelijker identiteit kreeg. Het station kreeg een slogan, “De jongste zender van Nederland” en als logo een kuiken (dat ‘de jongste’ moest benadrukken). Verder werd er meer relatief onbekende muziek tussen nieuwe en gouwe ouwe hits gedraaid (sandwichformule) en werd er meer aandacht besteed aan livemuziek en popfestivals. Zo werd onder meer een samenwerkingsverband aangegaan met Pinkpop, waardoor de publieke popzender al sinds medio 1992 elke editie live uitzendt vanaf het festival terrein.
Geef als eerste een reactie