Naar aanleiding van de discussie rondom Serious Request – de Lifeline, een blog van een jarenlange 3FM-luisteraar. Het afgelopen weekend kwamen er veel reacties binnen op het Spreekbuis-artikel en de blog van Richard Otto over de voorlopige opbrengst van dit jaar, dat het een heel stuk minder is dan de voorgaande jaren; veel daarvan waren negatief. Ook ik was het er niet mee eens, en ik leg in deze blog uit waarom:
De afgelopen jaren vertrokken er veel DJ’s bij 3FM, die het begrip Glazen Huis tot een ware traditie maakte. Onder meer Gerard Ekdom, Giel Beelen en Coen Swijnenberg waren enkele bewoners die de afgelopen 14 edities het huis bewoonden zonder eten. Door de ‘leegloop’ in de afgelopen jaren kregen steeds meer mensen heimwee naar de tijd dat deze DJ’s nog bij 3FM werkzaam waren en ook in het glazen huis zaten, en ook kwam er tegelijkertijd steeds meer kritiek op dit concept, want het was volgens velen niet meer wat het ooit was. En dit jaar werd er dus besloten het glazen huis weg te doen en iets geheel nieuws te proberen, wat ook meer past en geschikt is voor de huidige lichting DJ’s: de Lifeline. In dit nieuwe concept hoef je niet per se zelf meer naar de DJ’s toe te komen om je actie kenbaar te maken en je cheque over te handigen, maar de DJ’s komen naar jou toe. Maar al snel kwamen hierop ook weer de reacties op dat dit niet sfeervol is en dat er veel minder opgehaald wordt dan in de voorgaande jaren. Maar ik wil je graag herinneren hoe het was met het eerste glazen huis in 2004: toen was het fenomeen ‘Het Glazen Huis’ ook nog lang niet bij iedereen bekend. Ook al besteedden o.a. het NOS Journaal en RTL Nieuws toentertijd er uitgebreid aandacht aan in hun uitzendingen, het liep niet echt heel erg storm en het eindbedrag was dan ook uiteindelijk een toch nog aardige € 915.955,-.
Nederland moest er dus nog een beetje aan wennen, want per jaar werd het steeds succesvoller, met in 2014 het hoogtepunt met een eindbedrag van bijna 12,4 miljoen. De jaren daarna werd dat steeds minder, waarschijnlijk ook mede door het feit dat de ene na de andere DJ vertrok bij het station en bij radiostations als NPO Radio 2, Radio Veronica en 538 aan de slag gingen.
Nadat Domien Verschuuren en Michiel Veenstra, de laatste twee van de zogenoemde ‘oude garde’ ook eenmaal weggingen voor Q-Music en het vernieuwde KINK, was dat voor 3FM en zendermanager Sharid Alles het ideale moment om Serious Request op de schop te gooien. Drie DJ-teams van elk twee 3FM-DJ’s lopen voortaan ca. 180 km van locatie naar locatie met Tivoli Vredenburg in Utrecht als eindbestemming, waar de headquarters gevestigd zijn. Veel mensen konden deze nieuwe en frisse opzet snel waarderen, enkelen daarvan moesten er nog even aan wennen, maar er waren ook weer de negatieve reacties, over dat er veel minder sfeer in zit en dus het veel minder ophaalt dan de afgelopen jaren.
En zo kom ik tot mijn eigenlijke punt: met de Lifeline wordt er een nieuwe start gemaakt met de huidige lichting DJ’s, die voor velen nog niet meteen een belletje doet rinkelen. Al kan men Rob Janssen bijvoorbeeld nog redelijk snel herkennen van SBS6-programma’s als Lucky 13 en Mensenkennis. In feite heeft Serious Request nu even een reset gehad en net zoals in 2004 loopt het nog niet echt heel storm, omdat het ook de eerste editie is in deze opgefriste setting, en het dus voor iedereen een nieuwigheid is. En toen in 2004 waren de luistercijfers van 3FM ook niet zo heel prettig te noemen, net zoals nu dus. En wat maakt het ook eigenlijk uit dat er minder wordt opgehaald; je kan als nieuwsorganisatie wel weer de vergelijking maken met de voorgaande jaren, maar nu is er geen glazen huis en tot vorig jaar was dat er nog wel. Om het nog maar eens een keer te zeggen: het is geen wedstrijd. We mogen er met z’n allen trots op zijn dat er ook dit jaar weer veel mensen in zowel binnen- en buitenland geholpen kunnen worden, en zo ook veel levens worden gered. Daar gaat het met Serious Request uiteindelijk om.
Ook voor mij was het om eerlijk te zijn even wennen allemaal, maar nu het bijna kerstavond is en de drie teams in Utrecht onthaald worden, ben ik ook helemaal gewend geraakt aan dit nieuwe concept, dat met de nodige evaluaties, onderzoek en hier en daar wat aanpassingen over een paar jaar net zo’n succes kan worden als het glazen huis. Ik hoop tot slot zelf als luisteraar dat jij daar ook aan kan wennen en het als de nieuwe traditie in de week voor kerst kan omarmen. Dat hoeft niet zozeer meteen dit jaar te zijn; neem gerust de tijd, zolang je 3FM datzelfde ook maar gunt.
Geef als eerste een reactie