Binnen de omroepwereld en de Haagse politiek wordt al enige tijd gesproken over een reclamevrije publieke omroep. Mediaverslaggever Rob Goossens (Telegraaf/ SBS 6 Inside) meldt in een Spreekbuis-podcastinterview dat hij persoonlijk niet direct voorstander is van een ‘Sterloos’ publiek bestel. Volgens hem kleven er risico’s aan voor commerciële omroepen.
Goossens: ‘Ik kijk regelmatig naar reclamevrije streamingsdiensten zoals Videoland en Netflix. Wanneer ik een hele week naar die platforms heb gekeken en ik zet op een gegeven moment SBS6, waarbij ik net in een lang reclameblok val, dan besef ik waarom ik streamingdiensten zo fijn vind. Nu NPO, RTL, SBS en Viacom allemaal nog reclameblokken hebben is de kijker hier nog aan gewend.’.
Goossens verwacht dat de reclame-irritatie groter gaat worden wanneer de kijker het verschil ziet tussen een reclamevrije NPO en bijvoorbeeld RTL. Volgens Goossens zal de kijker dan steeds minder de reclameblokken bij een programma als The Voice accepteren. Er is volgens hem een risico dat steeds meer kijkjers de commerciële zenders zullen gaan vermijden.
Rob Goossens is Correspondent Media Park voor De Telegraaf en vanaf januari 2017 vaste mediadeskundige bij 6 Inside (SBS 6)
Beluister hier het hele Spreekbuis-interview (1 uur 38 minuten):
De uitgebreide Spreekbuis podcast-interviews met mediaprofessionals zijn te beluisteren op Anchor, PlayerFM, iTunes, TuneIn, Google Podcasts en Spotify.
L.S. Voor mijn gevoel is het een zootje bij ons omroepbestel. Het gaat niet om service aan de kijker maar om puur geldklopperij.De reclames, op alle zenders, zijn gewoon ziekmakend en ik hoop dat mensen zo ziek worden dat ze geen reclame meer kunnen en willen zien. De enige manier om die geldwolven op de knieen te krijgen!
Onze publieke omroepen worden gefinancierd door de Staat,maar zijn geen haar beter.