‘Mister Media Park’ zwaait af

Op 1 april stopt Jacco Zwerver na 10 jaar als directeur Media Park Beheer. Hij heeft aangegeven in de vastgoedsector te blijven. Spreekbuis.nl sprak Jacco Zwerver over zijn 10 jaar Media Park. 

De belangrijkste vraag: Waarom je stopt en wat je gaat doen? 
‘Na precies 10 jaar stop ik op het Media Park omdat ik weer nieuwe projecten wil gaan doen. Ik heb 10 jaar met buitengewoon veel plezier en energie op het Media Park gewerkt maar het is voor mij tijd om het stokje over te dragen. Ik weet nog niet precies wat ik ga doen, ik zal ongetwijfeld actief blijven in het vastgoed met een link naar de media en de creatieve industrie. Mijn bedrijfje White Label Management ga ik in ieder geval weer nieuw leven inblazen.’

Wat is je grootste prestatie in de 10 jaar dat je op het Media Park hebt gewerkt?
‘De grootste prestatie vind ik de status die het Media Park nu heeft. Natuurlijk kan het allemaal nog een stuk bruisender en levendiger maar in 10 jaar tijd zijn we er in geslaagd om van zeer onaantrekkelijk, gesloten bastion weer een open en levendig Media Park te maken. En succesvol. We zijn ooit gestart met een kleine 40 huurders en bijna de helft aan leegstand. 10 jaar later zijn er meer dan 160 mediabedrijven gevestigd en nauwelijks leegstand. De komst van RTL, Beeld en Geluid, Talpa, United maar vooral ook van allerlei kleine nieuwe mediabedrijven maakt me ongelooflijk trots. Het past hier trouwens wel om daar één man in het bijzonder voor te danken. Iemand die veel te weinig credits hiervoor heeft gekregen. Dankzij de visie en durf van Rudy Stroink is het Media Park zo succesvol geworden. En ik ben blij dat ik en het hele team 

van Media Park Beheer daar ons steentje aan hebben kunnen bijdragen.’ 

Het Zahzah-incident heeft veel impact gehad op omroepmedewerkers. Moeten er weer hekken komen?
We hebben jaren geknokt om die lelijke hekken te verwijderen rond het park. Het heeft bijgedragen aan de openheid van het park en past mijn inziens ook veel beter bij een prettige werkplek. Natuurlijk is veiligheid op dit moment een hot issue bij de omroepen. Daarom is het ook zo goed dat alle betrokken partijen op het Media Park met elkaar voortdurend in overleg zijn om er voor te zorgen dat de beveiliging in de gebouwen op het gewenste niveau is. Maar dat niveau is voor elke huurder weer anders. Beveiliging is maatwerk geworden, een hek is slechts schijnveiligheid. Gelukkig zien alle partijen dit ook in en zullen de hekken en slagbomen niet meer terugkomen.

De gemeente Hilversum heeft twee jaar terug aangegeven zich meer te concentreren om mediabedrijven binnen haar gemeente te houden. Wat heb jij daarvan gemerkt?
Er waait een frisse wind in Hilversum. Wij zien een ambitieus college die de daad bij het woord wil voegen. Dat juichen wij natuurlijk van harte toe. Samen met de ondernemers plannen maken om Hilversum nog aantrekkelijker te maken voor mediabedrijven. De start is veelbelovend in iedergeval. Misschien kan ik hier in de toekomst nog een bijdrage in leveren want het is van groot belang om juist nu te investeren in de stad. De voorsprong die we hebben moeten we nu gaan uitbouwen en zorgen dat de stad klaar is voor nieuwe ontwikkelingen in Medialand.

Hilversum wilde het Mediapark meer bij de stad betrekken. Welke stappen zijn hierin genomen?
Er is de laatste jaren hard gewerkt om meer horeca op het park te krijgen. BarBoon is een geweldige zaak en ook de beachclub was elke zomer een groot succes. Toch is het ons niet gelukt om een goed restaurant naar het park te krijgen. Daar hebben we ook een beetje pech mee gehad maar het komt ook doordat vrijwel alle grote huurders fantastische eigen horecaconcepten hebben ontwikkeld in hun eigen gebouw. Zo heeft vrijwel ieder pand zijn eigen – soms zelfs erg hippe- restaurant alleen het is helaas niet toegankelijk voor anderen. Toch mikken we nu op nieuwe concepten. Tijdelijker en daardoor eenvoudiger te realiseren. Meer pop up achtige concepten om zo ook te zien wat werkt en waar behoefte aan is.

Hoe moet het Mediapark er volgens jou in 2020 uit zien?
Het park moet er in 2020 nog veel beter voor staan als vandaag. We hebben heel veel gerealiseerd de afgelopen 10 jaar. Daarom kijk ik ook met zoveel trots terug op deze periode. Alleen nu is het zaak om door te pakken. De media zitten niet stil. Het is een van de topsectoren van deze economie dus er liggen veel kansen. Het is aan mijn opvolger om die kansen ook op te pakken en verder te bouwen. Mediabedrijven zijn niet eenvoudig om te overtuigen. Om dit vak en het Media Park goed te begrijpen moet je ook begrijpen hoe er in de media gewerkt wordt. Ik heb de afgelopen 10 jaar aan de zijlijn mogen staan en af ten toe een kijkje in de keuken gehad en gezien hoe de mediawereld is veranderd en hoe de behoefte aan werkplekken en locaties is gewijzigd. Maar ik ben er van overtuigd dat het Media Park kan inspelen op die behoeftes. Ik wens mijn opvolger daarbij alle succes!

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*