[BLOG] Linda de Mol gaat niet alleen op Talpa TV, maar ook op Talpa Radio een flinke stempel drukken en dat is nodig.
Begin dit jaar meldde ik in een blog al dat de omschakeling van merknaam Net5 naar LINDA TV aanstaande is. Met de overname van uitgeverij Mood for Media lijkt dit nu realiteit te worden (al wordt dit nu nog ontkend). Linda de Mol krijgt naast tv ook invloed op de Talpa Radio-activiteiten en dan vooral Sky Radio.
En dat is geen slecht idee. Uit onderzoek door Spreekbuis bleek eerder dat er amper vrouwen op de radio te horen zijn. Sky Radio is een ideale zender waar Linda de Mol haar hagelwitte tanden in kan zetten. Sky Radio ziet al geruime tijd haar vrouw 20-49 jaar marktaandeel het snelst groeien van alle landelijke stations en is bereiksleider onder vrouwen. Precies 30 jaar geleden was ze enige tijd te horen als dj op het eerste commerciële radiostation van Nederland Cable One en heeft dus al radioervaring.
Lange tijd was de feelgoodzender één van beste radiomerken van Nederland. Naast radio werd het Sky Radio op diverse andere activiteiten, waaronder een blad en diverse events geplakt. Daarnaast ging de zender ook niet gebukt onder de hoge salarissen van top-dj’s.
Sky Radio is nog steeds een mooi merk en ik verwacht niet dat Sky Radio wordt omgetoverd tot LINDA Radio. Een grondige renovatie is echter wel noodzakelijk. Begin deze eeuw had de zender een marktaandeel van 16,1%, terwijl dat nu rond de 10% schommelt. Een radiozender met non-stop hits krijgt immers steeds meer concurrentie van de Spotify-playlists en online radiozenders. Een frisse feelgoodzender met een female touch van Linda de Mol kan wel weer onderscheidend zijn. Wellicht ‘fitgirl’ Wendy van Dijk ook laten aansluiten voor een potje muzikale ochtendgymnastiek op de radio?
Richard Otto is uitgever van o.a. Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.
Het blijft jammer dat Sky Radio afgestapt is van non-stop programmering. Niet iedereen is continu in de weer met afspeellijsten en Spotify. Volgens mij is er nog steeds een grote markt voor Sky Radio oude stijl. Daarnaast heeft de praktijk aangetoond dat vrouwen op de radio het in het algemeen niet zo goed doen, of ze moeten beschikken over een prettige stem, zoals bijvoorbeeld Tineke de Nooij en Meta de Vies.
Dit is meer van hetzelfde in een ander jasje. Hoop dat Radio Afsluitdijk snel terug komt op de DAB+ frequenties, dat waren nog eens tijden.