De Podcastbubbel

[BLOG] Podcasting is de afgelopen jaren enorm in populariteit gegroeid. Door de laagdrempelige techniek kan in feite iedereen ‘podcasten’. Ook uitgevers hebben de podcast omarmd. AD, NRC, NU.nl, De Telegraaf, Volkskrant tot aan Libelle: allemaal zijn ze gestart met een podcast. Er wordt door hen flink in het medium geïnvesteerd, maar er wordt nog niet of nauwelijks geld verdiend. Krijgen we na de internetbubbel een podcastbubbel?

Spotify heeft door de overname van Anchor en Gimlet een grote stap gemaakt om het grootste podcastplatform van de wereld te worden. De Zweedse techgigant ziet geld in deze audiovorm, het is echter de vraag of ook voldoende rekening wordt gehouden met de makers. Niet geheel verrassend: bij contentplatforms zoals Facebook, Google en Youtube zijn de ‘monetization’-mogelijkheden voor contentmakers ook beperkt. Onder het motto ‘Wij bieden jullie een gratis platform’ is deze soms zelfs helemaal niet aanwezig.

Youtube biedt dit echter wel, maar zijn de bedragen laag. Door het enorme aanbod van content zijn de verdiensten per 1.000 Youtube-views ongeveer 1 euro. Dus bijvoorbeeld een populaire vlogger met 50.000 views verdient daarmee een schamele 50 euro. Uiteraard is hier branded content, zoals het aanprijzen van lippenstift en eyeliners hier nog niet bij inbegrepen. We hoeven ons dus niet direct zorgen te maken om youtube-idolen Enzo Knol, Dylan Haegers en MeisjeDjamila.  

De audio-content van podcasters is in mijn optiek toch wel veelal van een ander kaliber dan de pranks van jeugdige Youtubers (al zal hier niet iedereen mee eens zijn). Veel podcast-makers zijn geheel gefocused op bereik en zetten daarom hun podcast op tientallen platformen, waaronder iTunes, Soundcloud Tune-in, Stitcher, Anchor, Spotify, PlayerFM. Wellicht leuk voor bereik, maar lastig om geld te verdienen als je geen exclusiviteit geeft. RTL zou aan Talpa immers ook geen licentie-fee willen betalen als ‘The Voice of Holland’ ook bij NPO, SBS en Youtube te bekijken zou zijn. Diverse podcastmakers zoeken daarom naar nieuwe verdienmogelijkheden door bijvoorbeeld crowdfunding via Patreon en Backme.org in te zetten. Crowdfunding voor podcasts staat nog in de kinderschoenen. Elger van der Wel meldde dat hij met zijn zeer populaire Trust Nobody (een Wie is de Mol-podcast) maandelijks $821 (726 euro) verdient en is daarmee grootste Nederlandse podcast op dit crowdfunding platform. Een leuk bedragje, maar uiteindelijk nog steeds minder dan een maandsalaris van een 18-jarige Albert Heijn medewerker.  

Een mooi voorbeeld hoe je van je podcast zakelijk toch profijt kan halen is de CMOtalk-podcast van Klaas Weima. Deze directeur van reclamebureau Energize interviewt in zijn podcast de grootste CMO’s van Nederland en bouwt daarmee zijn zakelijk netwerk flink uit. Door zijn distributie via de populaire website Adformatie te laten verlopen weet hij een mooi bereik te genereren. Dit levert hem ook direct weer partners op, waaronder BNR, Voicebooking en Accenture Interactive.    

Podcasting bestaat al heel wat jaren, maar op gebied van commercie staat het in Nederland nog in de kinderschoenen. Hopelijk hebben uitgevers geduld met het medium, maar durven ze ook andere verdienmodellen er op los te laten. En anders zullen we te maken krijgen met een spattende Podcastbubbel. Gelukkig zijn er ook veel mensen, die puur voor de lol of vurige passie podcasts maken.  

Richard Otto is uitgever van Spreekbuis.nl en extern consultant op gebied van marketing, communicatie en PR voor diverse (media)bedrijven.

2 Comments

  1. Als mensen mij vragen ‘wat is je verdienmodel’ met je podcasts dan antwoord ik meestal dit: het verdienmodel gaat veel verder dan geld. Ik heb door de podcast Praten over Bewustzijn mijn huidige vriendin ontmoet. Dankzij de community rondom die podcast zijn er ook twee films ontstaan, één die twee keer op RTL4 te zien was (Alles over Niets) en een Engelse film die in de bioscopen gedraaid heeft (Who Is Alice?). Ik heb er al 10 jaar diverse vriendschappen door, waaronder met co-host Paul Smit.

    Van de podcast Leven Zonder Stress komt binnenkort een boek en er wordt gesproken over een radioversie. Bovendien heeft de podcast me al bijvoorbeeld in Portugal gebracht in het vakantiehuis van een luisteraar die het beschikbaar stelde voor een interview aldaar. Ook heb ik door deze podcast en meer dan 200 interviews m’n skills als interviewer ontzettend kunnen slijpen. We moeten stoppen alle succes in geld uit proberen te drukken, het leven gaat over veel meer dan dat. Dát is dan ook de USP van podcasting en content creeëren online, het is de uitdrukking van een nieuwe tijd waarin commercie niet langer de boventoon voert en we samen mooie dingen maken, voor elkaar, met elkaar. Er volgt hoedanook een vergoeding, allereerst in vervulling en later uit de connecties die je ermee op doet zeker weer iets wat geld oplevert.

  2. Je kunt voor elke drol een kassa neerplanten, dat wil nog niet zeggen dat mensen hun portemonnaie gaan trekken… Een verdienmodel bestaat ten minste uit de behoefte van betalende klanten. Dat ontbreekt in het artikel hierboven.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*