Op Spreekbuis.nl zijn we met een nieuw item gestart: #WatAls.
Met #WatAls laten we mediaprofessionals aan het woord over prangende thema’s. Ditmaal: Wat als tv-zender NPO 3 wordt geschrapt?
Uit cijfers van Stichting Kijkonderzoek blijkt dat er slechts drie NPO 3-programma’s in de kijkcijfer top-100 van januari 2019 staan. In het verleden wilde de NPO van het derde kanaal een jongerenzender maken, maar de gemiddelde leeftijd van de NPO3-kijker ligt nog steeds boven de 40 jaar. In een tijd van bezuinigingen, veranderd (online) kijkgedrag en discussies over een nieuw bestel zijn er ook discussies voor een compactere NPO met minder tv- en radiozenders. Zal NPO zonder 3e kanaal nog meer moeite hebben om jongeren te bereiken? Dalen de Ster-inkomsten nog sneller? Of brengt het afschaffen van NPO 3 juist een fikse kostenbesparing voor de publieke omroep met zich mee in het voordeel van programma’s? Lees hieronder enkele reacties.
Rob Goossens (De Telegraaf)
Op het moment dat de NPO zijn zenders herkenbaarder wilde maken, was het heel logisch om NPO3 op jongeren te richten. Op de radio vervulde de derde zender die rol immers al. Wie niet beter weet, denkt echter dat de drie verwijst naar het schrale aantal avonden per week waarop NPO3 originele programma’s toont. Het aantal herhalingen en buitenlandse programma’s neemt zienderogen toe, met de relevantie van de zender gaat het de andere kant op. De vraag is welk gat er valt als de zender geschrapt wordt. Zappelin? Dat consumeren kinderen wel via de tablet. De Luizenmoeder of Zondag met Lubach? Ik kan natuurlijk ernaast zitten, maar het lijkt me niet dat NPO1 het een straf vindt om ruimte voor die programma’s te maken.
André
Jongeren bereik je alleen nog maar met hapklare
brokken van maximaal een paar minuten on demand. Het is niet voor niets dat de
BBC haar derde zender lineair stopte en in de iPlayer integreerde. Maar zoals
zo vaak, sloeg de NPO deze wijze raad in de wind en bleef investeren.
Chris
Of kinderen naar de commerciële zenders
verhuizen? Ik weet het zo niet. De huidige kinderen zijn niet meer 1, 2, 3 bij
de lineaire zenders te vinden. Die consumptie vindt voor een groot deel al
online plaats; ik zie meer een verschuiving naar online platforms als NPO3.nl,
Zapp.nl en dergelijke. Precies zoals André dus aangeeft.
Richard Otto (Tens Media)
De afgelopen jaren zijn er al heel wat NPO-themazenders
gesneuveld. De discussie over het afschaffen van NPO 3 voelt ook wat ouderwets.
Met de huidige technologische mogelijkheden zou eigenlijk iedereen zijn eigen
(online) tv-zender moeten krijgen geheel gebaseerd op gebruikersdata, dus niet
minder zenders, maar juist meer.. Uiteraard wordt dit al deels opgevangen door
NPO Start, Plus en NLZIET. Op gebied van persoonlijke aanbevelingen kan NPO
daarin nog wel wat stapjes maken.
Toch zal het afschaffen van NPO3 niet veel beroering veroorzaken. Jongeren worden er amper mee bereikt en door het beperkte aantal kijkers zal het geen enorme klap zijn op gebied van STER-reclameinkomsten of distributie-fees. De Luizenmoeder en enkele andere populaire programma’s kunnen naar NPO 1 of 2 en de rest kan naar ‘online only’.
Maarten Hafkamp (o.a. Adformatie en Frank.News)
Niemand zal NPO 3 echt missen als deze zender zou worden opgeheven. NPO 3 was ooit bedoeld voor jongeren, maar we weten allemaal dat die niet meer op deze manier tv kijken. De afgelopen jaren was het behelpen met de zender, maar bleef men (deels) volharden in formats gericht op jongeren. Spuiten en Slikken is zelfs pas onlangs geschrapt als lineair programma en BNN’s Filemon is inmiddels ook bijna 40.
Succesnummers als First Dates, Lubach en De Luizenmoeder kunnen verhuizen naar NPO 1 en maak voor die jongeren (en de kinderen die naar Zappelin kijken) een mooie on demand dienst. Plus verruim zo lang het nog kan de Ster-reclame online.
Niels
Bruinsma (ABOVO Media)
NPO 3 is een beetje de doorgroeizender van de NPO. Vergeet niet
dat ook ‘De Wereld draait door’ begon op NPO 3 en later overging naar NPO 1.
Momenteel wordt de Luizenmoeder uitgezonden op NPO 3, maar ook die had
eigenlijk al over moeten gaan naar NPO 1. Het profiel van NPO 3 is ook iets
jonger dan de andere zenders, je zou ook kunnen zeggen dat de rest nóg ouder
is….
Persoonlijk denk ik dat ze online, radio en TV meer vanuit de merkgedachte (het merk is dan de zender) zouden moeten opzetten los van het uitzendkanaal (radio, tv of online). Dus dan is NPO 1 net als NPO Radio 1 de nieuws en actualiteiten zender, met iets meer nadruk op de wat oudere hoger welstandige man, aangevuld met kunst en cultuur. NPO 2 zou dan iets meer op vrouwen gericht moeten zijn, vergelijkbaar met NPO Radio 2 en ontspanning bieden, gezelligheid en vermaak. En dan NPO 3 net als NPO 3FM alternatief en wat jonger met veel aandacht voor muziek. Duidelijke programmering met ook overloop tussen radio en tv programma’s en presentatoren.
Kijk voor meer #WatAls reacties op social media of onderaan dit artikel
1 Trackback / Pingback