Gonny van der Zwaag (iCulture.nl): ’Ik heb wel gemerkt dat je zelf op zoek moet gaan naar een geschikte sponsor’

In aanloop van de Online Radio Awards interviewen wij diverse online radiomakers en podcasters. Ditmaal: Gonny van der Zwaag (iCulture.nl podcast).

Met iCulture.nl hebben jullie de populairste Apple-nieuwssite van Nederland. Wat was de reden om naast tekst (en soms video’s) ook nog te starten met podcasts?
We merkten dat lezers ook benieuwd zijn hoe wij als redactie denken over ontwikkelingen rondom Apple. In de artikelen is weinig ruimte om daarover in discussie te gaan, in de podcast kan dat wel. Daarnaast interviewen we vaak interessante appmakers en bedrijven en het voegt echt iets toe om dat in audio aan te bieden in plaats van het hele verhaal volledig uit te schrijven.

Versterken de artikelen en podcasts elkaar?
We zien het vooral als aanvullend. In de podcast kunnen we niet alle detail geven, dus we verwijzen dan door naar artikelen met meer informatie. Tegelijk verwijzen we vanuit artikelen naar interviews die we eerder met een appmaker hebben gehad.

De iCulture.nl-podcast is via diverse podcastplatformen terug te luisteren. Is Apple’s iTunes het populairste kanaal bij jullie luisteraars? iTunes is inderdaad het belangrijkste kanaal (42%), daarna volgen Anchor (34%), Overcast (5%) en Spotify (3%). De meeste mensen luisteren op een iPhone (39%) maar op het web (35%) wordt ook veel geluisterd. 

Wat doen zij om jullie podcast bij een groter publiek bekend te krijgen? Apple doet voor ons niet veel qua promotie. Maar toen onze podcast op nummer 5 in de hitlijsten van iTunes stond (dankzij het interview dat we met Ali Niknam van bunq hadden), wordt dat natuurlijk wel opgemerkt door mensen die de app gebruiken.

Bereiden jullie je anders voor bij het maken van een podcast aflevering dan bij het schrijven van een artikel?
Bij de podcast bereiden we eigenlijk niet zoveel voor, alleen een lijst met onderwerpen. Daarbij kijken we naar de aankondigingen die Apple net heeft gedaan, of die binnenkort op stapel staan. Er is eigenlijk elke aflevering genoeg om over te praten. Uiteraard kiezen we onderwerpen die mensen bezighouden, zoals Apple Pay en komende producten.

Steeds meer Nederlanders hebben een smart speaker thuis. Wat voor invloed gaat dit hebben op online radio en podcasting?
Voorheen heb ik het idee dat mensen vooral podcasts luisterden als ze onderweg waren (in de auto of het OV) of aan het sporten. Smart speakers maken het makkelijker om ook thuis naar een podcast te luisteren, al vind ik bij de meeste speakers het nog erg primitief. Het is vaak lastig om aan te geven welke episode je wilt luisteren.

‘Het verdienmodel’ is een centraal thema bij de Online Radio Day 2019.  Heb jij al een inkomstenmodel voor jouw podcast?
We hebben voor de interviewserie ’10 jaar App Store’ een sponsor gezocht en dat is gelukt. Ik heb wel gemerkt dat je zelf op zoek moet gaan naar een geschikte sponsor. Als we hadden gezocht naar een sponsor uit de bestaande pool van adverteerders op iCulture, hadden we denk ik niet zo snel iets gevonden.

Tijdens de Online Radio Day organiseren we ook weer de Online Radio Awards voor het beste online radioprogramma, podcast en presentator. Waarom zou het publiek op jou moeten stemmen?
Hier zijn 5 redenen om op iCulture te stemmen 🙂

  • Omdat je fan bent van iCulture en iets wilt terugdoen.
  • Omdat iCulture meer is dan nieuws. We bieden ook tips, uitlegartikelen, een podcast, video’s.
  • Omdat we constant aan het vernieuwen zijn, ook na meer dan tien jaar.
  • Omdat ’small beautiful is’. We doen geweldige dingen met een relatief klein team. We hebben geen aparte salesafdeling, een leger aan ontwikkelaars en een twintigkoppige redactie, maar we slagen er wel in om maandelijks 2 miljoen mensen te boeien met onze nieuwsartikelen.
  • Omdat je het ons gewon gunt. We krijgen regelmatig leuke berichtjes binnen van mensen die ons al jaren volgen. Veel mensen checken bij het opstaan onze app en website en we zijn er natuurlijk waanzinnig trots op dat we in het leven van zoveel mensen een rol spelen. Er zijn niet zoveel verkiezingen voor podcasts, dus deze willen we dolgraag hebben! 

Dit interview wordt mede mogelijk gemaakt door Stichting Hilversum Marketing.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*