Onderzoek: 29% van de tv-reclames wordt niet gezien

Volgens een nieuw onderzoek van IPG Media Lab wordt bijna een derde van de tv-commercials niet gezien door de tv-kijker.

Het mediabureau werkte met onderzoeksbureau TVision samen om zes maanden tv-kijkgedrag te analyseren op hoe vaak mensen reclame zien. Uit het onderzoek blijkt dat 29 procent van de tv-advertentieweergaven niet ‘zichtbaar’ zijn, wat betekent dat niemand gedurende minimaal twee seconden in de kamer is terwijl de commercial wordt uitgezonden. Dit is vergelijkbaar met 31 procent van de digitale video die niet kan worden bekeken.

De studie gebruikte technologie die was geïnstalleerd in een panel van huishoudens, waarbij variabelen werden geregistreerd, zoals hoeveel mensen er in de kamer waren toen een advertentie werd uitgezonden, of mensen betrokken waren bij de specifieke advertentie en of de advertentie werd bekeken door de doelgroep.

Sommige categorieën deden het beter dan andere: farmaceutische advertenties werden 75 procent van de tijd bekeken, vergeleken met 65 procent zichtbaarheid voor recreatieve advertenties, waaronder uitgaansgelegenheden, speelgoed, games, sportscholen en fitness.

1 Comment

  1. Heel interessant artikel. Mooi dat ook offline steeds beter meetbaar wordt. Zo gebruik ik zelf spotview.nl om het effect van tv reclames goed te kunnen vergelijken. Ook heel interessant.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*