101Barz (onderdeel van BNN-VARA) staat op de NPO nominatielijst om te vervallen. 101Barz-hoofd Angelo ‘Rotjong’ Diop: ‘De NPO wordt gefinancieerd door belastinggeld en ze moeten alle lagen van de becolking weten te bereiken. Ze willen diversiteit; wij zijn dat.’
101Barz is uitgegroeid tot één van Nederlands grootste hiphopplatforms, dat vooral onder jongeren zeer populair is. De content wordt ook geplaatst op Youtube, aangezien dit online videoplatform het meest wordt gebruikt door de jongere doelgroep. Inmiddels weet 101Barz maandelijks 3 miljoen views te genereren. Youtube is een belangrijk kanaal voor 101Barz en ze zijn het daarom ook niet eens dat de NPO-leiding plannen wil doorvoeren om alle content te centraliseren naar NPO.nl
Diop: “Op de een of andere manier hebben zij het idee te kunnen concurreren met platforms als YouTube en Netflix. Dit betekent voor onze bezoekers dat zij hun favoriete studiosessies niet meer op YouTube kunnen vinden, maar alleen nog op de site van de NPO, die ook nog eens een gare videoplayer bevat”, “De kans is groot dat zij nog nooit naar ons hebben gekeken. Het zijn mensen die niet op de hoogte zijn van wat er gebeurt op het internet en al helemaal niet waar onze doelgroep zich op het internet bevindt, anders hadden ze dit niet gedaan. Er is slecht onderzoek naar gedaan. Ze praten met directeuren van omroepen en met ministers, maar verder controleert niemand of dat wel genoeg is. Ik heb nog nooit iemand gesproken binnen de publieke omroep. Er zit zo’n grote muur tussen, je gaat die mensen ook niet vinden. Het zijn net spoken.”
Geef als eerste een reactie