De strijd om dé standaard te worden voor podcasts is volop losgebarsten tussen het Amerikaanse bedrijf Apple en het Zweedse bedrijf Spotify. Beide bedrijven passen hun platform nu bijna maandelijks aan om hun directe concurrent geen voorsprong te gunnen en kleinere podcastaanbieders bereik te ontnemen.
Apple voert sinds afgelopen week eindelijk een degelijke ‘stand alone’ webpagina aan die ook te gebruiken is op Android en Windows toestellen, zonder daarvoor iTunes te hoeven installeren en/of hun podcast app. Een voorbeeld hiervan is de Spreekbuis podcast pagina bij Apple. Opvallend is ook dat Apple afscheid genomen lijkt te hebben van het begrip iTunes in de URL, die nu vervangen is door de prefix podcasts.apple.com. Voordeel is dat je nu ook losse podcastafleveringen die direct afspeelbaar zijn kunt delen op je sociale media vanaf de podcastpagina voor je podcast bij Apple.
Spotify lijkt juist voor een andere tactiek te kiezen, wat Apple’s reactie kan verklaren. Een lijst met de afleveringen van je podcast bij Spotify is sinds kort niet meer los af te spelen via een ‘widget’ op een webpagina; je moet en zal de Spotify app installeren. Alleen de eerste podcast van een reeks is nog te embedden in een pagina, zoals je ook hier ziet op de Spreekbuis pagina aan de rechterkant. Platforms als TuneIn bieden wel nog de mogelijkheid je hele collectie podcasts te embedden, de vraag is hoelang.
Sinds de komst van Spotify op de podcastaanbiedersmarkt lijken ze bij Apple wakker geschud en zijn ze, ook in Nederland, veel actiever met het verversen van de lijst ‘nieuw en noemenswaardig’. Ook is er binnen iTunes een aparte categorie ‘Trending’ toegevoegd. Spotify kiest ervoor om, net als met de muziek die ze aanbieden, podcasts te highlighten volgens een bepaald thema. Naast de categorie ‘uitgelichte podcasts’ en de hitlijst met best beluisterde zijn er nu ook suggestielijsten als ‘Lunch & Learn: brainfood podcasts’, ‘De beste shows voor meditatie en ontspanning’, ‘Mind voor je eigen business’ en ‘Lust & Liefde’.
Opvallend is dat de best beluisterde podcast op Spotify in Nederland níet op Apple iTunes te vinden is. ‘Monica’s podcast’ van vlogster en social influencer Monica Geuze, waarin ze thuis in gesprek gaat met andere populaire leeftijdsgenoten, is sinds de start alleen bij Spotify te beluisteren. Wellicht ontvangt de net 24 jaar geworden kersverse mama er een aardige zak Zweedse kronen voor? Of spullen voor de babykamer van IKEA. Als je bij Apple podcasts zoekt op Monica Geuze vind je alleen een Fanpodcast, waarin journalisten Doortje Smithuijsen en Lena Bril ‘hun’ Monica als inspiratiebron nemen voor gesprekken die Monica gevoerd had kunnen hebben.
Patrick Kicken is sinds 2008 naast zijn radiowerk actief op podcastgebied, o.a. met de langst lopende podcastserie van Nederland ‘Praten over Bewustzijn’ en de populaire zelfhulppodcast ‘Leven Zonder Stress’. Een selectie van afleveringen van eerstgenoemde podcast is 9 jaar geleden ook in boekvorm verschenen, van de tweede podcast verschijnt later dit jaar een boek.
Lees hier: Spreekbuis Podcast Report aflevering 1, Vlaanderen rukt op
Geef als eerste een reactie