De potentie van podcasting

Er is veel enthousiasme rondom het fenomeen podcasting, maar het genereert nog weinig inkomsten. Dit zou volgens Gerry Smith (Bloomberg) snel kunnen gaan veranderen.

Momenteel is de Amerikaanse videomarkt nog tienmaal zo groot als de audiomarkt, maar met de groei van podcasting heeft de audio-industrie nog volop kansen om door te groeien.

Er staan meer dan 600.000 podcasts op Apple Podcast, dat is ongeveer het dubbele van van drie jaar geleden. Gemiddeld genereert een podcast zo’n 130 luisteraars, blijkt uit onderzoek door hostingwebsite Libsyn. Door de snelle groei van podcasts wordt concurrentie om aandacht steeds heviger. Podcasts worden ook steeds professioneler ontwikkeld. Steeds meer makers nemen hun podcast op in een studio in plaats van de keukentafel. Ook upgraden zij hun audio-apparatuur en huren zij specialisten in voor websites of om logo’s te ontwerpen die opvallen in de podcast-app platformen.

Ongeveer 73 miljoen Amerikanen luisteren maandelijks naar podcasts, tegenover 42 miljoen in 2014, aldus Edison Research. De inkomsten uit de branche, hoewel minuscuul vergeleken met die van radio, tv, films of boeken, zijn bijna verdubbeld van 2016 tot 2017, tot $ 313 miljoen. Naar verwachting zal dit tegen 2020 weer verdubbelen, aldus het Interactive Advertising Bureau (IAB) en PwC. Verschillende Amerikaanse toppodcasts verdienen zelfs meer dan $ 1 miljoen per jaar. Vorig jaar heeft The Daily van de New York Times meer dan $ 10 miljoen verdiend aan podcastadvertenties.

Beluister hier de podcast ‘Everybody makes podcasts. Can anyone make them profitable?’ van Bloomberg

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*