‘Het geheime leven van Loeki de Leeuw’ – Deel 4: De Do’s en Don’ts van Loeki…

De Loeki-filmpjes moesten een neutrale scheiding zijn tussen de reclames. Ze mochten een glimlach teweegbrengen, maar niet te veel afleiden van de core business, de reclames. Ze moesten het Sterblok op vriendelijke wijze versterken.

Dat deden ze, zoals de regelmatig gehouden onderzoeken lieten zien. Ook gaf het een unieke identiteit aan de Ster.

Loeki was ‘het leeuwtje van de reclame’, al was hij in zijn neutrale functie juist niet-reclame. In de loop van Loeki’s 32-jarige carrière zijn er meer dan 7000!!! filmpjes gemaakt.

 

          De Do’s:

  • De onderwerpen waren een afspiegeling van onze maatschappij. Loeki deed de dingen, die wij óók deden. Al liep het bij hem altijd even anders af.
  • Onze hobbies en trends werden vertaald naar een Loeki-grapje.
  • In de vakantietijd stond Loeki met zijn vrienden bij de bagagebelt op de luchthaven. Rond Kerstmis zong Loeki bij de kerstboom. Loeki deed Loeki-dingen met een laptop, een mobieltje. Hij was beurshandelaar, huisman, uitvinder, klusjesman, voetballer, leraar, Venetiaanse gondelier, Fransman, Schotse doedelzakspeler, Chinees… Loeki was alles. Voor elk wat wils.
  • Maar…de grapjes waren altijd vriendelijk, verrassend, een knipoog… nooit extreem.

 

          De Don’ts:

  • Loeki mocht geen extreme grappen maken met de producten, die de Sterblokken vulden. Een onschuldige of absurde grap met een stofzuiger mocht, maar het apparaat mocht niet ontploffen. Daar zou adverteerder Bosch of Miele niet blij mee zijn.
  • Beeld: Loeki storyboard platenzaak / onderschrift: grapje 1, 2, 4, 5 en 6 waren absurd en toegestaan. Bij grapje 3 kreeg klant Loeki voor de halve prijs ook slechts een halve plaat. Een adverteerder zou zich daaraan kunnen storen. Deze werd afgekeurd.

Beeld: Loeki storyboard kanon / deze serie was te gewelddadig en werd afgekeurd.

 

 

 

 

 

 

Grappen met voedsel mochten niet, tenzij ze té absurd waren.

 

          Het biertje:

De Ster ontving door de jaren heen heel wat fanmail, maar ook klachten over Loeki. Een daarvan betrof een intro. De intro’s introduceerden op muzikale wijze het Sterblok. De Ster-tune kwam in vele muziekstijlen voorbij. Van klassiek tot heavy metal. (hierover meer in een later hoofdstuk)

 

Een van deze intro’s was een Honkytonk-versie. Loeki bespeelde een typische honkytonkpiano en Piep de Muis begeleidde de muziek met een knappe tapdance.

Het decor was café / theater-achtig. En wat heeft een honkytonkmuzikant graag op zijn piano staan? Een biertje! Zo ook Loeki.

 

  • Beeld: Loeki Honkytonk intro / de bewuste Honkytonk-pianist, nadat zijn biertje was weggehaald…

Het filmpje werd uitgezonden. Al snel kwamen enkele boze brieven binnen. Loeki mocht geen alcohol nuttigen, dat was een slecht voorbeeld!

De Ster begreep de klacht en liet het filmpje over maken zonder het biertje.

( dit was het pre-computer-tijdperk, dus de bierpul kon niet digitaal weggepoetst worden. Het filmpje moest helemaal opnieuw gemaakt worden)

Toen het bierloze Honkytonk-filmpje werd uitgezonden, kwamen de klachten pas echt binnen! ‘Wat een onzin, gun die leeuw zijn biertje!’

 

          Heineken:

Heineken maakte handig gebruik van de ophef.

  • Beeld: Loeki Heineken advertentie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

>>Volgende week: Deel 5: ‘Interview met Mister Ster.’<<<

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*