De Omroep Max-directeur ziet meer heil in een reclameverbod rondom kinderprogramma’s. Dat meldt hij in een interview van Villamedia.
Slagter: ‘Het voorstel van Slob over het deels afschaffen van de reclame, kost ons jaarlijks 60 miljoen euro. Daarvan compenseert de overheid 40 miljoen, de resterende 20 miljoen moeten we zelf ergens vandaan halen. Waar vandaan? Dat zegt Slob niet, minder overhead of zoiets. Maar dat kan niet meer, want door de kabinetten Rutte 1, 2 en 3 is er al 250 miljoen bezuinigd op de publieke omroep, waardoor we inmiddels de goedkoopste van Europa zijn. Trouwens, waarom geen reclame vóór acht uur? Zijn de spotjes van Jumbo en Albert Heijn verderfelijk voor de kinderziel? Kom op, zeg. De reclame voor datingsite “Second Love” is, dankzij de SGP, al verbannen naar de nachtelijke uren. Als het om het beschermen van kinderen gaat, zou je kunnen bedenken dat je online en rondom kinderprogramma’s geen reclame meer uitzendt, dat kost 13 miljoen, beter dan de 60 miljoen van Slob.’
Lees het hele interview op VillaMedia.nl
Wordt het niet tijd dat Slagter de politiek in gaat? Dit geroeptoeter wordt wel erg vervelend.
Ik denk dat kinderen het meest weerbaar worden gemaakt door opvoeding tot emotionele, intellectuele, sociale, morele en maatschappelijke AUTONOMIE. Conformisme en slaafs consumentisme worden aangeleerd door voorbeeldwerking en de daarmee samenhangende aanprijzings- en beloningspraktijk. Als asociaal, gulzig en zelfzuchtig gedrag in verhalen en beeldvorming tot gunstige resultaten leidt voor de uitvoerder, dan bevorder je dergelijke leefstijlen. Dus de inhoud van de boodschap mag wel kritisch bekeken en zo nodig aangepast worden. Misleiding hoort sowieso niet. Een ban of verbod op reclame lijkt me inderdaad symbolisch ramen lappen. En waar verdiend wordt, vallen altijd wel splinters en spaanders…. Ouders moeten behalve monetair ook eens mentaal investeren in een hun kroost. Wat minder gebogen zitten boven dat stomme stuk lul- en loerplastic (mobiel) zou wellicht eveneens kunnen helpen.
(een) hun kroost, natuurlijk….