Arena met enorme ronde videowall neemt publiek mee in beleving van verhalen.
Een tyfoon en het Chinese leger dreigden even roet in het eten te gooien, maar de verbouwing en vernieuwing van Studio 21 op het Hilversumse Media Park is toch op tijd af gekomen. Paul Chamalaun, commercieel manager van Chain, het bedrijf dat voor de megaklus tekende, blikt terug.
“Veruit het grootste project voor ons bedrijf dit jaar was het ombouwen van Studio 21, waar onder meer de nieuwe dinnershows ‘Madame Jeanette’ en grote events plaatsvinden zoals de Beauty Awards en de verkiezing van de Voetballer van het Jaar. De eerste gesprekken begonnen ongeveer een jaar geleden, dit voorjaar lag er een compleet plan, en begin september hebben we het project afgerond. We hebben alles vernieuwd. Studio 21 had een theateropstelling, die is veranderd in een arena met een centraal podium met daaromheen de tafels voor het publiek. Wij hebben alle licht, geluid, rigging, video en aansturing geleverd. Met daarin een aantal innovatieve oplossingen.”
Eén van de grootste uitdagingen vormde de ruimte zelf. “Het is een grote set, we hebben de studio bijna volledig gevuld”, vertelt Chamalaun. “Er is een speling van niet meer dan 20 centimeter. Op het podium in het midden komt alles samen, het was de kunst het in die beperkte ruimte te passen. Het licht is onder leiding van Marc Heinz helemaal in een ringvorm ontworpen, zodat het goed gelijkmatig is verdeeld. We hebben meer dan 200 armaturen verwerkt. Die kunnen allemaal worden aangestuurd, zodat ze als volgspots kunnen dienen. Ook de audio is speciaal voor deze ronde opstelling ontworpen, door Jeroen ten Brinke. Je wilt een mooi surround geluid, maar je kunt daar geen grote speakers kwijt. Dus zijn we op zoek gegaan naar zo klein mogelijke speakers met een zo groot mogelijk output, die je met een processor kunt aansturen om een complete audiobeleving te krijgen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor apparatuur van L-Acoustics: speakers van het type L-Acoustics A 15, en de processor die ze aanstuurt is de L-Immersive Sound Art, we zijn daarmee de eerste in Nederland.”
“We hebben een compleet audiolandschap gemaakt, met primaire bronnen voor muziek en zang, secundaire voor het scheppen van een surround-sfeer en tertiaire voor speciale effecten. Die laatste zijn de tafels zelf, die ook dienstdoen als speakers. Zo kun je de mensen helemaal in de voorstelling meenemen. Het geluidsontwerp is vernieuwend. De geluidstechniek en -apparatuur zijn door de jaren heen steeds verbeterd, maar creatief gezien zat er eigenlijk weinig ontwikkeling in. Nu wel, door het met processoren slim aan te sturen. De audio is live te bedienen, je kunt daarmee echt wat toevoegen aan de dinnershows of events.”
Zijderoute
De videoschermen in Studio 21 zijn een apart verhaal. Chamalaun: “We hebben grote curve (gebogen) led-schermen van 43,5 bij 3 meter geplaatst, bijna helemaal rondom de opstelling. Op het centrale podium kleinere van 18,5 bij 4 meter en in het midden een recht scherm van 20 vierkante meter als decor. Nou is een recht scherm een beetje saai, dus dat hebben we in een rail gehangen zodat het naar voren en naar achteren kan bewegen. Daardoor kun je toch wat spelen met het decor. Die grote ronde videowand om de opstelling heen is geen standaardwerk, die is speciaal gemaakt in China. Ze zijn in containers hierheen vervoerd per goederentrein via de ‘zijderoute’ over het spoor. Het transport liep vertraging op door een tyfoon en een oefening van het Chinese leger. Dat was een spannende tijd, want die schermen waren cruciaal voor de voortgang van het project. Eerst zouden ze een dag vertraging hebben, toen nog meer dagen en je moet dan maar afwachten wat er gebeurt. Die trein stond ergens stil en je hebt er geen invloed op. Uiteindelijk kwamen de schermen kwam een week te laat aan, die tijd hebben we gelukkig kunnen inlopen.”
Al met al staat er een nieuwe Studio 21. Chamalaun: “Je kunt er op nieuwe creatieve manieren je content maken. Met een compleet audiolandschap, video op de schermen en pyro-effecten. De hele zaal is betrokken bij wat er gebeurt. De kunst voor ons en de producenten is om er geen kermis van te maken, maar een geïntegreerd geheel. Contentmakers die Studio 21 gebruiken, moeten denken: hier kan ik mijn verhaal vertellen.”
Betere audio is bij NPO/RTL/SBS altijd achtergebleven. Sommige providers geven de zenders in AC3 door, maar zelden komt er een vorm van Dolby mee bij producties. Koploper in Europa is nog altijd Zweden met perfect Digital Dobly doorgifte bij muziekprogramma’s als Melodifestivalen en Allsång på skansen. Ik hoop dat de verbouwing van Studio 21 hier verandering in brengt voor Nederland.