De publieke omroepverenigingen en de NPO-organisatie hebben een eigen plan naar minister Slob gestuurd om minder reclames te hoeven schrappen. In een brief die in handen is van het AD, pleiten ze ervoor om alleen de kinderprogrammering reclamevrij te maken.
In juni presenteerde Slob zijn nieuwe plannen voor de NPO. Daarbij liet hij onder meer weten dat de publieke omroepen tot 20.00 volledig reclamevrij moeten gaan worden. De omroepen maken zich zorgen dat hierdoor nog verder bezuinigd moet gaan worden, waardoor er zal moeten worden gesneden in de programmering. De Raad voor Cultuur adviseerde al eerder om alleen rondom de kinderprogramma’s reclames af te schaffen.
Zelfs dat hoeft voor mij niet. Kinderen bestand maken tegen manipulatie, misleiding, ongewenste verleiding door reclame doe je door hen op te voeden tot onafhankelijkheid, zelfstandigheid, een kritische houding en het vermogen om zelf feiten te verzamelen, na te denken, te selecteren en te kiezen. En gulzig, ambitieus, competitief, trots en opschepperig zijn we allemaal weleens. Maatschappelijke succesdoelen (waarden) en de bijbehorende normen (richtlijnen voor bijpassend gedrag) dragen we over in onderwijs & opvoeding en inderdaad eveneens in massacommunicatie. Helaas leiden we onze kinderen en jongeren nog teveel op tot consumptieve conformisten en niet tot actieve, autonome burgers. Maar: verbieden helpt niet. Verwerving van een kritische kijk op de samenleving maakt misschien meer kans.
In dat rijtje: feiten verzamelen, na te denken, ………., te selecteren en te kiezen, hoort op het stippellijntje natuurlijk: vooronderstellingen en beweringen TOETSEN. In wezen komt het neer op het opleiden en opvoeden tot een wetenschappelijke houding en handelwijze.