Niels Baas: ‘NLZIET heeft potentie om grootste videoplatform van Nederland te worden’

Deze week is het kamerdebat over de mediabrief van Minister Slob die voor de zomer naar de kamer is gestuurd. Samenwerking tussen mediabedrijven speelt een belangrijke rol in de toekomst van de Nederlandse mediasector. Spreekbuis sprak met Niels Baas, managing director van NLZIET, over het belang van samenwerking.

Vorige week werd bekend dat grote Nederlandse mediapartijen hun krachten tegen Netflix en YouTube willen bundelen. Is dit een steun in de rug voor NLZIET?
Absoluut! De afgelopen jaren voelde NLZIET soms als een ‘samenwerking met de handrem erop’. De omroepen legden vooral hun focus op hun eigen platforms, waaronder NPO Start Plus, Videoland en Kijk. Het is begrijpelijk dat de omroepen in eerste instantie kiezen voor hun eigen platform, maar het versnipperen van het bereik over meerdere platforms is op lange termijn funest voor een gezond Nederlands medialandschap en ondermijnt de concurrentiepositie van alle Nederlandse mediapartijen. Nu het kabinet en de Raad voor Cultuur duidelijk hebben gemaakt dat samenwerking noodzakelijk is en dat de Nederlandse partijen zoveel mogelijk aanbod moeten bundelen, kunnen we naar verwachting met NLZIET grotere stappen gaan maken. Het stemt mij ook positief dat de deelnemende partijen aan de rondetafelgesprekken van Minister Slob, waaronder de NPO, de commerciële omroepen, uitgevers en kabelexploitanten, hebben uitgesproken om meer te willen samenwerken.

Toch kwam onlangs het nieuws naar buiten dat er een werkgroep van NPO de Raad van Bestuur adviseerde om te overwegen op termijn uit NLZIET te stappen.
Dit was geen officieel standpunt van de NPO. Shula Rijxman (bestuursvoorzitter NPO) heeft al aangegeven NLZIET te blijven supporten en ook Minister Slob heeft aangegeven dat NPO zich voor lange termijn aan NLZIET blijft committeren. Overigens is onderling afgesproken dat bij mogelijke uittreding van een lid uit de coöperatie deze nog jaren verplicht is om de content beschikbaar te houden op het NLZIET-platform.

De partijen aan de ronde tafel van Slob geven aan de intentie te hebben voor één, bestaand of nieuw, platform voor audio én video. Hoe kijk jij naar zo’n platform?
Op gebied van video heeft Nederland al een volwaardig platform: NLZIET. Hier is afgelopen jaren door deelnemers NPO, RTL, Talpa flink in geïnvesteerd. Er hoeft dus geen nieuw platform gebouwd te worden. Het doel is volgens mij juist om fragmentatie tegen te gaan en dan is het ook niet logisch om een extra platform op te zetten. NLZIET bevat momenteel 21 livestreams en meer dan 100.000 on-demand programma’s van alle grote Nederlandse omroepen. Hiermee biedt het nationale videoplatform het meest complete Nederlandse programma-aanbod. Komende tijd worden meer content partijen toegevoegd zodat het aanbod nog completer wordt. Ook audio zou kunnen worden geïntegreerd, maar dan moet je wel nadenken over de naam. In feite ontstaat er dan ook een nieuw platform, zou je kunnen zeggen.

Komende maanden zullen er meerdere nieuwe internationale videoplatforms de Nederlandse markt betreden, waaronder Apple+ en Disney+. Daarnaast zal Amazon ook komende tijd meer werk gaan maken van haar SVOD-platform Amazon Prime. Heeft deze ‘streaming war’ ook invloed op NLZIET?
De strijd om de aandacht van de kijker zal verder intensiveren en alle bestaande aanbieders zullen dit merken. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde consument zich waarschijnlijk op maximaal twee tot drie videodiensten zal abonneren. De Nederlandse media moeten ervoor zorgen in elk geval één van die diensten te zijn. In de internationale strijd tussen videogiganten hebben we daarom een grote Nederlandse vuist nodig om te overleven en is het terugdringen van versnippering een must. Gelukkig zijn steeds meer partijen zich hiervan bewust. Inmiddels zijn ook in andere landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk (Britbox), Frankrijk (Salto) en Duitsland (Joyn) en Spanje (LOVEStv) soortgelijke samenwerkingsinitiatieven opgetuigd.

NLZIET speelt momenteel in het online videolandschap een beperkte rol. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau eMarketer heeft Netflix in Nederland een marktaandeel van ruim 75 procent. Wat is er nodig om NLZIET te laten groeien?
Het aantal abonnees van NLZIET moet inderdaad verder omhoog. Hiervoor kunnen een aantal routes bewandeld worden.

Allereerst zouden de deelnemende partijen hun gezamenlijke platform meer onder de aandacht kunnen brengen bij het grote publiek. Het afgelopen jaar hebben we op dit vlak al meer support gehad, met name vanuit RTL, wat nu al heeft geleid tot een abonnee groei van meer dan 50%. De naamsbekendheid moet nog verder omhoog en kan door de deelnemers zonder grote investeringen via hun eigen kanalen worden gerealiseerd.

Verder is het van belang om naast het huidige betaalde abonnement een gratis versie toe te voegen waardoor het nationale platform voor een groter publiek toegankelijk wordt. Deze gratis versie zou dan voor de contentaanbieders gefinancierd kunnen worden door reclame (alle reclame-inkomsten blijven voor 100% bij de deelnemende partijen) en de consument kan dan zelf bepalen of ze eventueel willen betalen voor een premium variant van NLZIET. In deze premium versie kun je dan bijvoorbeeld langer terugkijken en soms vooruitkijken, in hoge kwaliteit streamen en zonder reclame kijken.

Om het platform echt tractie te geven zullen partijen, indien mogelijk, content exclusief beschikbaar moeten maken op het gezamenlijke platform. Voor alle premium VOD-platforms, waaronder Netflix, Disney, Videoland en Amazon Prime, geldt dat exclusieve content de belangrijkste ‘reason to buy’ is. Exclusieve content maakt een platform onderscheidend en is daarmee een van de belangrijkste manieren om te groeien.

NLZIET wordt door haar scherpe prijs vaak gezien als betaalbaar alternatief voor de steeds duurder wordende abonnementen van bijvoorbeeld Ziggo en KPN. NLZIET zou echter ook prima in combinatie met internet door kabelaars en telco’s als pakket aangeboden kunnen worden.

Als alle partijen in staat zijn om over hun eigen schaduw heen te stappen en vol voor dit gezamenlijke initiatief gaan heeft NLZIET de potentie om het grootste videoplatform van Nederland te worden. En daar zal de gehele Nederlandse AV-industrie van profiteren.

Wat vind je van het feit dat veel Nederlandse videocontent ook te vinden is op Facebook, Youtube en Netflix?
Het gebruik van deze platforms ter promotie van content lijkt me heel zinvol. Maar het plaatsen van ‘longform’ Nederlandse content maakt deze platforms alleen maar machtiger en de afhankelijkheid steeds groter. Niet voor niets zie je in de VS dat contentaanbieders hun programma’s weghalen bij platforms als bijvoorbeeld Netflix ten faveure van hun eigen dienst.

Veelal is het bereik via deze platforms nu nog gratis of levert licentiegeld op, maar door de commerciële strategie en veranderende algoritmes van deze internationale contentreuzen ben je niet zeker van je positie en bereik. Het liefst bouw je één bestemming waar de consument op kan rekenen dat daar al het Nederlandse aanbod te vinden is.

2 Comments

  1. Als je echt van NLziet een succes wil maken, is er nog veel werk aan de winkel! Kijk vooral eens goed hoe Hulu hun app bouwen, gebruik user accounts en zorg dat je AC3 audio meestuurt en hou het synchroon met het beeld! Daarnaast is directe beschikbaarheid van programma’s om te janken… Vooral Talpa programma’s zijn vrij laat beschikbaar, zodat je alsnog naar de reclameversie wordt geduwd.

  2. NL Ziet is alleen interessant als de videodienst ook extra content gaat aanbieden i.p.v. alleen programma’s terugkijken van recent en een paar jaar geleden. Zo zou men het gehele Beeld&Geluid archief op NL Ziet beschikbaar moeten stellen. Dan zou het interessant zijn. Eerder niet!

2 Trackbacks / Pingbacks

  1. Regionale omroepen gaan live bij NLZiet - mediafeed.gertimmer.nl /  mediafeed.gertimmer.nl
  2. De beste Spreekbuis-interviews van 2019 - Spreekbuis.nl

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*