Mediabedrijf One Media Sales (OMS) stopt per 1 januari 2020 met het verlenen van bestedingsaandeelkorting bij de verkoop van radioadvertentieruimte. Dat zegt OMS aan de Autoriteit Consument & Markt (ACM) toe.
OMS is de grootste speler bij de verkoop van zendtijd voor advertenties op de radio. Ze verkoopt alle zendtijd voor reclamespots op 8 populaire commerciële radiozenders van onder andere Talpa Radio en RadioCorp. Onderdeel van het kortingssysteem van OMS is de bestedingsaandeelkorting waarmee OMS adverteerders en mediabureaus stimuleert om meer van hun jaarlijkse advertentiebudget bij OMS te besteden en minder bij andere radiozenders. Door deze korting dreigen andere radiozenders onvoldoende advertentie-inkomsten te krijgen om goed te kunnen functioneren.
Martijn Snoep, bestuursvoorzitter ACM: ‘De commerciële radiozenders van Talpa Radio en RadioCorp hebben enorm veel luisteraars. Bedrijven die willen adverteren op de radio kunnen nauwelijks om de radio-advertentieverkoper OMS heen om voldoende luisteraars te bereiken. Door deze toezegging hebben concurrerende radiozenders betere mogelijkheden om advertentieruimte te verkopen. Met de toezegging hebben we effectief en snel een oplossing bereikt. Dit is belangrijk omdat de onderhandelingen voor het komende jaar nu bezig zijn.’
Door deze toezegging stopt de ACM haar onderzoek naar een overtreding van de Mededingingswet door OMS. De ACM vindt in dit geval een toezegging effectiever dan het opleggen van een sanctie.
OMS is de grootste aanbieder van advertentieruimte op de commerciële radio en verkoopt advertentieruimte voor de zenders van Talpa Radio (Radio 10, Radio 538, Sky Radio en Veronica), RadioCorp (SLAM! en 100%NL), Sublime en Classic NL. Omdat OMS de advertentieruimte voor zo veel zenders verkoopt, is OMS belangrijk voor adverteerders.
Bij de verkoop van advertentieruimte biedt OMS verschillende kortingen aan. Eén van de kortingen is de bestedingsaandeelkorting. Als een adverteerder of mediabureau een groter deel van zijn advertentie(jaar)budget besteedt bij radiozenders die bij OMS zijn aangesloten, wordt de korting hoger. Als er een groter deel van het advertentiebudget bij concurrenten wordt besteed, is de korting lager. Op deze wijze worden adverteerders en mediabureaus gestimuleerd om een nog groter deel van hun radiobudget via OMS in te zetten.
Door de bestedingsaandeelkorting van OMS bestaat dus het risico dat adverteerders en mediabureaus minder advertentieruimte zullen kopen bij andere radiozenders dan de zenders die zijn aangesloten bij OMS en dat de andere zenders daar niet adequaat op kunnen reageren. Het gevolg is dat die andere radiozenders in een negatieve spiraal terecht kunnen komen van lagere radioadvertentie-inkomsten, verminderde aantrekkelijkheid van programma’s en een lager luisteraandeel. Dit kan uiteindelijk leiden tot het verdwijnen van die radiozenders waardoor het aanbod voor radioluisteraars verschraalt en de prijzen van advertenties op de radio worden verhoogd. Dat risico wil de ACM met het bindend verklaren van deze toezegging vermijden.
Bron: ACM
Geef als eerste een reactie